Monday, 11 September 2017

Huge opportunity for private sector investment in Egypt’s healthcare industry


JLL releases new report on Middle East’s healthcare industry at Cityscape Global in Dubai

Cairo, Egypt – September 11, 2017: Egypt’s healthcare sector presents significant opportunities for private sector investors, according to a new report released by JLL at Cityscape Global in Dubai.
The report, called ‘Healthy Returns’, highlights opportunities for investors and other real estate players in the healthcare market across MENA over the next five years as the region responds to an ageing population and increased demands for hospitals and other healthcare facilities.
Public expenditure on healthcare in Egypt is low, averaging around 5.2% of the Egyptian state budget in 2016, which requires additional investment to be attracted from the private sector, says the report.
“The dated public healthcare infrastructure in Egypt provides opportunities for private investors, with many existing facilities in dire need of renovation and upgrade,” said Ayman Sami, Country Head of Egypt, JLL. The sheer number of hospitals and clinics available provide many opportunities for renovation and expansion projects for those investors unwilling to invest in new or green field projects.”
The flotation of the Egyptian Pound has made investing in Egypt more affordable than in the past, making it a more attractive market for overseas investors. The government has also taken a series of measures to attract further foreign investment, including a new investment law (No.72) which aims to unify regulations, introduce non-tax incentives, establish a General Authority for Investment & Free Zones and strengthen investment protection guarantees.
The migration of Egyptian citizens from rural areas has also increased pressure on healthcare facilities in Egypt’s capital city.
“As with other markets across MENA, Cairo is experiencing increased demand for privately operated facilities to help cope with the growing challenges within its healthcare sector,” said Mr. Sami.

القطاع الخاص على موعد مع فرصة لا تعوض للاستثمار في قطاع الرعاية الصحية في مصر
جيه إل إل تصدر تقريراً جديداً حول قطاع الرعاية الصحية في الشرق الأوسط خلال معرض سيتي سكيب العالمي في دبي 2017القاهرة، مصر – 11 سبتمبر 2017:  أصدرت جيه إل إل تقريراً جديداً تناولت فيه الفرص الهائلة التي يوفرها قطاع الرعاية الصحية في مصر أمام مستثمري القطاع الخاص وذلك بالتزامن مع معرض سيتي سكيب العالمي 2017 المنعقد في دبي.
ويسلط التقرير الصادر تحت عنوان "العائدات الصحية" الضوء على الفرص المتاحة أمام المستثمرين والجهات الأخرى المهتمة بالاستثمار العقاري في قطاع الرعاية الصحية في جميع أنحاء منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا على مدار السنوات الخمسة القادمة على خلفية سعي المنطقة لمواكبة الارتفاع في متوسط أعمار المواطنين والزيادة في الطلب على المستشفيات ومنشآت الرعاية الصحية.
ووفقاً للتقرير، يعتبر الإنفاق الحكومي على الرعاية الصحية في مصر منخفضاً حيث يصل في المتوسط إلى  5.2  بالمئة (بنسبة خمسة فاصلة اثنين بالمئة)من ميزانية الدولة، مما يستلزم استقطاب المزيد من الاستثمارات الخاصة.
وفي هذا الشأن، صرح أيمن سامي، مدير مكتب جيه إل إل في مصر، قائلاً: "إن البنية التحتية الصحية المتقادمة في مصر تفتح المجال أمام مستثمري القطاع الخاص، إذ أن العديد من المنشآت والمستشفيات الحالية في حاجة ماسة للتجديد والتطوير. ويوفر هذا العدد الضخم من المستشفيات والعيادات فرصاً كبيرة أمام مشاريع التجديد والتوسع بالنسبة للمستثمرين غير الراغبين في الاستثمار في مشاريع جديدة أو تطوير مشاريع من الصفر".
وقد أدى تعويم الجنيه المصري إلى تيسير الاستثمار في مصر مقارنةً بما سبق، مما زاد من جاذبية السوق المصرية للمستثمرين الأجانب. كما اتخذت الحكومة المصرية سلسلة من الإجراءات لجذب المزيد من الاستثمارات الخارجية والتي من بينها قانون الاستثمار الجديد (القانون رقم 72) والذي يهدف لتوحيد التشريعات وتقديم حوافز غير ضريبية وتأسيس الهيئة العامة للاستثمار والمناطق الحرة وتعزيز ضمانات حماية الاستثمار.
وتعتبر هجرة المواطنين المصريين من الريف إلى المدن الحضرية من أسباب زيادة الضغط على منشآت الرعاية الصحية في العاصمة المصرية.
وعن هذا يضيف سامي قائلاً: "تشهد القاهرة، كما هو الحال مع الأسواق الأخرى في المنطقة، زيادة في الطلب على منشآت الرعاية الصحية الخاصة للمساعدة في مواكبة التحديات المتنامية داخل قطاع الرعاية الصحية".








=