Thursday, 31 August 2017

A coffee a day keeps tiredness at bay for over half of drivers in Egypt



  • 55 percent of drivers in Egypt drink coffee to stay alert
  • 36 percent of drivers suffer headaches if they don’t have their preferred drink
  • New study by Continental highlights how different drinks are used to maintain concentration but warns of potential dangers

Egypt, August 27, 2017 – A study conducted in Egypt has shown that almost three times as many drivers drink coffee to help them stay alert behind the wheel than use energy drinks and carbonated drinks combined. The research, conducted by YouGov and commissioned by Continental as part of its Vison Zero safety initiative, reveals how drivers turn to different types of caffeinated drinks to help them maintain concentration, but warns of the dangers of relying on certain types of beverage to enhance levels of alertness.

Of those questioned, just 19 percent turn to energy and carbonated drinks for an energy boost, as opposed to 55 percent who choose coffee to help them stay alert. While the most popular drink overall was tea, far fewer – 40 percent – drink tea to benefit from any extra ‘kick’ it gives them, with this figure falling to 18 percent for drinkers of Karak Chai and hot chocolate combined.

With the total number of car accidents in Egypt exceeding 14,700[1] in 2016, according to statistics issued by state-run Central Agency for Public Mobilization and Statistics [2], the highest cause of accidents was due to human error (72 percent). With motorists in Egypt being urged to pay extra attention behind the wheel to ensure a safer driving experience, Continental’s survey raises questions about how a driver’s choice of drink actually helps enhance their driving ability.  

Speaking about the findings, Dr Dana Al-Hamwi, Medical Doctor and certified Clinical Dietician, Founder of Dr Dana Diet Centre (DDDC) and a regular expert commentator on MBC TV, commented: “Studies have shown that a cup of coffee or tea can be a ‘quick-fix’ for tired drivers. But caffeinated drinks shouldn’t be relied upon to maintain focus and concentration when on the roads.”

“Caffeine has no stimulation effect on the brain. Indeed, excessive caffeine consumption can cause symptoms such as irritability, nervousness, irregular or rapid heartbeat, muscle twitching and slurred speech. At the same time, drinks that are high in sugar content can actually lead to fatigue,” Dr Al-Hamwi continued.

Continental’s survey asked 1,014 respondents from Egypt about their habitual drink intake as well as what they felt the impact to be of not being able to consume their preferred drink. Of these, 24 percent claimed not having their drink of choice left them tired and unfocused, with 29 percent acknowledging they would expect to suffer headaches.

Commenting on the findings, Jose Luis de la Fuente, Managing Director of Continental Middle East, said: “There are many different elements that can play a role in road accidents, and the human factor is just one of these. This is why driver education is a key element of Continental’s Vision Zero initiative. In undertaking this study, we wanted to better understand how the effect of consuming different drinks influences drivers in Egypt.”

As a frontrunner in automotive technological advancements and road safety, Continental is a dedicated advocate of greater safety on the roads - the company’s global Vision Zero initiative aims to totally eradicate road accidents and achieve Zero fatalities, Zero injuries and Zero accidents on the roads. The survey was commissioned by Continental as part of its approach to delivering Vision Zero through enhancing drivers’ knowledge, attitude and awareness.

Based on the understanding that caffeinated drinks provide a limited boost to maintaining alertness, Continental Middle East and Dr Al-Hamwi have come up with the following top-ten health and nutrition tips to help provide drivers with a safer driving experience:

  1. Drink enough water to boost the electrical energy in the brain for all body functions
  2. Avoid snacks with high salt or sugar content
  3. Eat regular meals and consume fruit and vegetables
  4. Avoid fast food and sugary drinks
  5. Avoid medications that cause drowsiness
  6. Chew gum to help increase focus on the road and reduce tension
  7. Smaller healthy snacks are better than big meals
  8. Have healthy snacks including carrots, celery, grapes, cheese and grilled chicken
  9. Follow your body clock and stop for a break on long trips
  10. Make sure to allow fresh air to circulate inside the car cabin


أكثر من 50 بالمئة من السائقين في جمهورية مصر العربية يعتمدون على شرب القهوة للتغلب على احساسهم بالتعب خلال اليوم

  • 55 بالمئة من السائقين في مصر يشربون القهوة كي يبقوا يقظين أثناء قيادة مركباتهم
  • 36 بالمئة من السائقين يعانون من الصداع في حال لم يحصلوا على شرابهم المفضّل
  • دراسة جديدة من ’كونتيننتال للإطارات‘ تبيّن كيفية استخدام المشروبات الغنية بمادة الكافيين للحفاظ على التركيز لكن تحذّر من المخاطر المرتبطة بذلك

القاهرة، 27 أغسطس 2017 – أشارت دراسة حديثة إلى أن حوالي ثلاثة أضعاف عدد السائقين في جمهورية مصر العربية يشربون القهوة لمساعدتهم كي يبقوا متيقّظين أثناء قيادة مركباتهم مقارنةً بأولئك الذين يتناولون مشروبات الطاقة والمشروبات الغازية (المكربنة). الدراسة التي أجرتها وكالة ’يوغوف‘ (YouGov) المتخصّصة بأبحاث السوق بتفويض من ’كونتيننتال للإطارات‘ (Continental Tires) كجزء من مبادرة الشركة الألمانية المتعلّقة بالسلامة والتي تحمل عنوان ’الرؤية صفر‘ (Vison Zero)، كشفت عن كيفية إقبال السائقين في مصر على أنواع مختلفة من المشروبات التي تحوي مادة الكافيين لمساعدتهم في الحفاظ على التركيز، لكنّها حذّرت من مخاطر الاعتماد على أنواع معيّنة من المشروبات لتعزيز مستويات اليقظة.

ومن ضمن الأشخاص الذين شملهم الاستبيان، أعلن 19 بالمئة فقط أنهم يتناولون مشروبات الطاقة والمشروبات الغازية (المكربَنة) للحصول على مزيد من الطاقة، مقارنة مع 55 بالمئة اختاروا القهوة لكي تساعدهم في البقاء متيقّظين أثناء القيادة. وبينما كان الشاي الأكثر تفضيلاً بشكل عام، إلا أن 40 بالمئة منهم يشربون الشاي للاستفادة من أي مساعدة قد يوفرها لهم من ناحية الطاقة واليقظة، مع انخفاض هذه النسبة إلى 18 بالمئة من الذين يفضلون شرب شاي الكرك التقليدي والشوكولاته الساخنة للغاية نفسها.

لكن مع وصول إجمالي عدد حوادث السيارات في مصر إلى أكثر من 14,700 حادث في العام 2016 وفقاً لأرقام صادرة عن الجهاز المركزي للتعبئة العامة والإحصاء المصري التابع للحكومة [1]، فقد كان الخطأ البشري السبب الأول في وقوع حوادث الطرق بنسبة 72 بالمئة [2]. وبالتزامن مع أهمية حث السائقين في مصر لبذل انتباه أكثر والتمتّع بمزيد من اليقظة لتجربة قيادة أكثر أماناً، فإن دراسة ’كونتيننتال‘ تطرح أسئلة حول كيفية تمكّن الشراب الذي يختاره السائق من مساعدته فعلياً على تعزيز قدراته أثناء القيادة.

تعليقاً على هذا الموضوع، قالت الدكتورة دانة الحموي، طبيب بشري واختصاصية في مجال التغذية السريرية والحميات بالوطن العربي، وصاحبة مركز ’دكتور دانا دايت سنتر‘ بمدينة دبي الطبية: "أظهرت الدراسات أن فنجان قهوة أو شاي يمكن أن يشكّل حلاً سريعاً للسائقين المتعَبين أثناء القيادة. لكن يجب عدم الاعتماد بشكل مفرط على المشروبات التي تحوي مادة كافيين للحفاظ على التركيز واليقظة أثناء القيادة على الطرقات."

وأوضحت الدكتورة الحموي، تقول: "لا يوجد لمادة الكافيين أي تأثير على الدماغ. ولكن فإن الاستهلاك الزائد للكافيين قد يولّد بعض الأعراض الجانبية مثل حدّة الطبع، العصبية، ضربات القلب غير المنتظَمة أو السريعة، ارتعاش العضلات وعدم الوضوح في الكلام. وفي الوقت ذاته، بينما المشروبات التي تحوي على نسب عالية من السكر قد تؤدّي بدورها إلى الشعور بالتعب."

واستطلعت الدراسة التي أطلقتها ’كونتيننتال‘ آراء 1,014 شخص في مصر حول عاداتهم في تناول المشروبات وحول ما يشعرون به من تأثير لعدم قدرتهم على تناول شرابهم المفضّل. ومن بين هؤلاء، أشار 24 بالمئة إلى أن عدم تناولهم لشرابهم المفضّل يجعلهم يحسّون بالتعب وعدم التركيز، مع إعلان 29 بالمئة أن هذا الأمر يسبّب لهم الصداع.

من جهته، علّق خوسيه لويس دي لا فوينت، المدير التنفيذي لشركة ’كونتيننتال الشرق الأوسط‘، حول نتائج الدراسة قائلاً: "هناك عدّة عناصر يمكن أن تلعب دوراً في حوادث الطرق، والعنصر البشري هو أحدها. لهذا السبب يُعدّ تثقيف السائقين عنصراً أساسياً ضمن مبادرة ’الرؤية صفر‘ لدى ’كونتيننتال‘. وعبر إجراء هذه الدراسة، أردنا أن نفهم بشكل أفضل كيف يمكن لتناول المشروبات المختلفة أن يؤثّر على السائقين في مصر."

كشركة رائدة في مجال تطوير التقنيات الخاصّة بقطاع السيارات وفي مجال سلامة الطرق، تُعتبَر ’كونتيننتال‘ داعماً أساسياً ملتزماً بمستويات السلامة الإضافية على الطرقات، وتهدف مبادرة ’الرؤية صفر‘ الدولية لدى الشركة إلى التخلّص كلياً من مشكلة حوادث الطرق والوصول إلى مستوى صفر في عدد الضحايا، وصفر في عدد الإصابات وصفر في الحوادث على الطرق. وقد فوّضت ’كونتيننتال‘ إجراء هذه الدراسة كجزء من توجّهها لتطبيق مبادرة ’الرؤية صفر‘ عبر زيادة ثقافة السائقين وتحسين سلوكهم وتعزيز مستويات وعيهم.

بناءً لواقع أن المشروبات التي تحوي كافيين تسهم بشكل محدود في زيادة الحفاظ على اليقظة، تقدِّم ’كونتيننتال الشرق الأوسط‘ والدكتورة الحموي أبرز 10 نصائح صحية لمساعدة السائقين على خوض تجربة قيادة أكثر أماناً:

  1. شرب كميات كافية من الماء لتعزيز الطاقة الكهربائية في الدماغ لعمل كل وظائف الجسم
  2. تفادي الوجبات الخفيفة التي تحوي كميات عالية من الملح أو السكر
  3. تناول وجبات منتظمة واستهلاك الفواكه والخضار
  4. تفادي الوجبات السريعة والمشروبات السكّرية
  5. تفادي الأدوية التي تسبّب النعاس
  6. مضغ العلكة للمساعدة في زيادة التركيز على الطريق وتقليل التوتر
  7. الوجبات الخفيفة الصغيرة أفضل من الوجبات الكبيرة
  8. تناول وجبات خفيفة شاملة الجزر، الكرفس، العنب، أصابع الجبنة وقطع الدجاج المشوية
  9. اتباع ساعة الجسم والتوقّف للراحة خلال الرحلات الطويلة
  10. التأكّد من السماح للهواء النقي بالدخول إلى مقصورة المركبة.
=