Thursday, 27 July 2017

Careem Celebrates 5 Years of Moving the Region Toward Better Living


Cairo, Egypt, 24 July 2017 Careem, the leading ride-hailing service in the Middle East and North Africa, marks an important milestone in its rapid growth story as it celebrates five years of reinventing transportation in the region and making lives simpler for millions of people.
In just five years, Careem has grown its presence to more than 80 cities in the broader MENATP region, growing at over 30% month-on-month during this period. While doing so, it has turned itself into one of the region’s biggest homegrown success stories and a poster child for the thriving startup scene, drawing in a steady stream of funding and expertise from renowned regional and international investors to become the region’s sole billion-dollar internet company – and a self-proclaimed ‘unicamel’.
“We are extremely proud of what we have accomplished in these five years and are humbled by the impact that our technology and our service has had on people’s lives and livelihood, but this is really just the start,” said Mudassir Sheikha, co-founder and CEO of Careem. “It’s the next five that excites us, not least because of the scale of our ambition, which sets before us the goal of steering our cities toward a driverless future and turning Careem into a world-class institution for research and innovation.”
He continued, “However, it’s our Captains who have been the backbone of our company – they are the most important factor in delivering the right quality of experience to our customers, and I would like to take this moment to thank them for driving Careem into the hearts and minds of people across the region during our journey thus far.”
As a token of its appreciation, Careem Egypt held a special ceremony to honor its high-performing Captains at its Cairo office. The company will also launch a campaign asking its customers to help put a smile on their Captain’s face for the week after to the company’s fifth birthday. Customers are encouraged to gift their Captains off-the-wall gifts and share it on their social media channels with the hashtag #Careemturns5. Five customers will get the chance to win EGP 5,000 each. The Captain of the winning customer will also win EGP 5,000.
Contributing to job creation in every market in which it operates, Careem currently has more than 50,000 Captains in Egypt working across 10 cities nationwide to provide a reliable, safe and affordable transportation choices for all Egyptians. The company plans to add more cities to its network by introducing its services in Damietta, Port Said, Ismailia, Suez, Al Minia, and Assuit by end of 2017. Since September 2016, Careem managed to merge white taxi into the Careem network in Greater Cairo and Hurghada with very solid plans to extend the service in other governorates in order to cover the great demand on transportation services in the Egyptian market.
Building on its commitment to using technology and research to redefine mobility in the Middle East and beyond, Careem has been focusing its efforts on strengthening its innovation capabilities and investing in the future of transportation to create sustainable value for the communities it serves.
Since its inception in July 2012, Careem has delivered a safe and comfortable ride to over 10 million users across the region, and the company currently serves the needs of customers in more than 80 cities in 13 countries. Throughout its five years of being in business, Careem has kept innovating and evolving with the times, introducing a number of services that have been the first of their kind in the region – such as facial recognition technology to enhance passenger safety, the option for users to pay in cash, a specially tailored car service for people with special needs, a dedicated car for parents that comes pre-installed with a child seat (Careem Kids), and many more. Along the way, the company has evolved into an active investor in the region’s tech ecosystem, having recently made a $500,000 investment in the Egyptian startup Swvl.
Careem’s path-breaking success in the region has meant that money has kept coming into the company. Last December, Careem secured $500 million in a new round of funding led by high-profile investors such as Rakuten, Kingdom Holding Company (KHC) and Daimler AG, giving it the prestigious ‘unicorn’ status. Careem is currently the sole member of the Middle East’s ‘unicorn’ club.

“We are at a time when tech startups in the Middle East are attracting renewed interest from globally reputable investors, all of which makes the environment ripe for bringing new innovations to market that will transform the way we get around and bring lasting change to the region,” Sheikha said.

شركة "كريم" تحتفل بالذكرى الخامسة على تأسيسها
القاهرة، مصر، 20 يوليو 2017: حققت كريم، الشركة الرائدة في خدمات حجز سيارات الأجرة عبر تطبيق الهاتف الذكي في المنطقة، إنجازاً مهماً جديداً تمثل ببلوغ مسيرتها عامها الخامس، ليُضاف إلى إنجازاتها التي شكلت قصة نجاح يحتذى بها، والتي تكللت بجهود دؤوبة مكنتها من تحقيق رسالتها الرامية إلى تسهيل حياة أكثر من مليون شخص من خلال إحداث ثورة في عالم النقل في المنطقة.
وخلال السنوات الخمس الماضية، حققت شركة "كريم" نسبة نمو تزيد عن 30% شهرياً، حيث نجحت منذ انطلاقتها وحتى اليوم بتوسيع نطاق عملياتها حتى باتت تخدم ثمانين مدينة في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا وتركيا وباكستان. وقد أصبحت "كريم" واحدة من أكثر الشركات المحلية الناشئة نجاحاً، ومثالاً يحتذى به لجميع الشركات الناشئة في المنطقة. وتخطط الشركة المحلية الناشئة التي تتخطى قيمتها مليار دولار لمواصلة التعاون مع كبرى الشركات المحلية والعالمية من خلال بذل المزيد من الاستثمارات وتبادل الخبرات.
وفي تعليق له على هذه المناسبة، قال الرئيس التنفيذي والشريك المؤسس لشركة كريم، مدثر شيخة: "نحن فخورون بما حققته شركة "كريم" خلال الخمس سنوات الماضية؛ حيث سهل تطبيق كريم وما يقدمه من خدمات، حياة العديد من الأشخاص، ونحن نعتبر نجاحنا هذا مجرد بداية فقط. وقد زاد هذا النجاح من حماسنا وشغفنا لبلوغ الريادة ضمن المدن التي نخدمها خلال السنوات الخمس القادمة، مع رؤى مستقبلية لتقديم خدمة السيارات من دون سائق، وتحويل كريم إلى مؤسسة عالمية المستوى للبحوث والابتكار."
وواصل شيخة قائلاً: "كباتننا هم عماد شركتنا، وأهم عامل في تقديم أفضل جودة وتجربة لزبائننا، وأود أن أغتنم هذه المناسبة لأشكرهم على جعل كريم خياراً مفضلاً لدى الناس في المنطقة من خلال مسيرة عملنا".
واحتفالاً بتلك المناسبة، أقامت كريم مصر حفلاً خاصاً لتكريم أفضل الكباتن أداءً. ومن المنتظر أن تُطلق الشركة أيضاً حملة يتم خلالها حث العملاء على رسم ابتسامة على وجه كباتن كريم في الأسبوع التالي لاحتفال الشركة بعيد تأسيسها الخامس، من خلال تشجيعهم على تقديم هدايا غير معتادة للكباتن، ونشر تلك اللحظات الخاصة على مواقع التواصل الاجتماعي مع هاشتاج  #Careemturns5. وستتاح الفرصة أمام 5 عملاء للفوز بـ 5000 جنيه لكل منهم، كما يفوز الكابتن المرافق لكل عميل فائز بجائزة لها نفس القيمة.
وفي إطار مساهمتها الفعالة في خلق فرص عمل في الأسواق التي تعمل بها، فقد انضم لشبكة كريم مصر حتى الآن أكثر من 50.000 كابتن يعملون في 10 مدن بهدف توفير رحلات اقتصادية وآمنة وسريعة لكل المصريين، وتخطط الشركة أيضاً لإضافة المزيد من المدن لشبكتها، من خلال إطلاق تطبيقها الذكي في مدن دمياط وبورسعيد والإسماعيلية والسويس والمنيا وأسيوط بحلول نهاية العام الحالي. ومنذ سبتمبر 2016، تمكنت كريم من دمج التاكسي الأبيض ضمن شبكتها في القاهرة الكبرى والغردقة، مع وجود خطة طموحة للتوسع في تلك الخدمة في عدد من محافظات الجمهورية، من أجل تلبية الطلب المتزايد على خدمات الانتقال في السوق المصري.
 ونظراً لالتزامها باستخدام التكنولوجيا والبحوث لإعادة تقديم تجربة التنقل بطريقة مبتكرة في منطقة الشرق الأوسط وخارجها، تركز "كريم" جهودها على تعزيز قدراتها الابتكارية والاستثمار في مستقبل النقل لخلق قيمة مستدامة للمجتمعات التي تخدمها.
ومنذ انطلاقها في يوليو 2012، قدمت "كريم" خدمات نقل مريحة وآمنة لأكثر من 10 ملايين مستخدم في مختلف دول المنطقة، حيث تلبي الشركة حالياً احتياجات زبائنها في أكثر من 80 مدينة في 13 دولة. واستمرت "كريم" بالتطور والابتكار على مدى السنوات الخمس الماضية، حيث قدمت خدمات تُعد الأولى من نوعها في المنطقة مثل الخدمات التي تعتمد التعريف عن الكباتن من خلال بصمة الوجه، وذلك حرصاً على سلامة الركاب، وإمكانية الدفع النقدي، وتوفير سيارات مجهزة للأشخاص ذوي الاحتياجات الخاصة، وسيارات مجهزة بمقاعد للأطفال، والعديد من الخدمات الأخرى. بالإضافة إلى ذلك، أصبحت "كريم" من المستثمرين الفاعلين في التكنولوجيا الصديقة للبيئة في المنطقة، حيث استثمرت الشركة مؤخراً 500 ألف دولار أميركي في المشاريع الناشئة في مصر.   
ويعتبر النجاح الباهر لـ "كريم" في المنطقة مصدراً لمزيد من الدخل للشركة، ففي كانون الأول من العام الماضي 2016، حصلت كريم على تمويل من أشهر مستثمرين مثل راكوتين، والمملكة القابضة، ودايملر إي جي، لتدخل بذلك قائمة الشركات التي تصل قيمتها إلى أكثر من مليار دولار، وتعتبر "كريم" الشركة الوحيدة في الشرق الأوسط التي تدخل هذه القائمة.
واختتم شيخة قائلاً: "نحن حالياً في وقت أصبحت فيه شركات التكنولوجيا الناشئة جاذبة لمستثمرين عالميين، ويسهم ذلك في إدخال المزيد من الابتكارات إلى السوق، ما يساعد على إحداث التحول المنشود في ممارسة أعمالنا وفي تطوير المنطقة".
=