Monday, 17 July 2017

Booz Allen Hamilton: Leveraging data during sales can significantly enhance customer experience and boost ROI for Egypt retailers


Cairo, Egypt – July 16, 2017: During busy sales periods, retailers look for ways to attract customers. But instead of inundating them with mass text messages about offers and discounts, retailers should harness the intelligence and predictive capabilities of data to target customers effectively, reduce operational costs, enhance the customer experience, and boost ROI.

“Egypt retailers must leverage the value of both internal data, including customer profiles, social media, footfall and transactions – and external data, including customer social profile, traffic and weather data to curate their offering to drive sales, while also optimizing their engagement with customers,” Booz Allen Hamilton Vice President Danny Karam said. “It’s about getting customers to personally engage with a retailer’s brand. Sending out blanket text messages or even emails is just not going to work anymore.”

Identifying contact points, such as stores, e-commerce sites, interactive displays where brands can learn about their customers is also critical in building personalized data profiles of individual shoppers, and in turn facilitating predictive intelligence-based marketing that exceeds the personalization norms.

Smartphone connections across the Arab world are expected to grow faster than the global average, at a compound annual growth rate of 19 percent between 2014 and 2020, according to the Mobile Economy: Arab States 2015 Report from the GSMA. This enhances the role of social media in helping retailers develop a more personal understanding of their customer base, without expensive overhauls.

Data from platforms like Facebook, Instagram, Snapchat and Twitter can help retailers map their temperament, preferences and interests. Monitoring what’s trending online or hashtag clouds used by target audiences could also help develop targeted, personalized sales campaigns. 

To truly get value from customer analytics, retailers must focus on expanding their sources of data, consolidating siloes of intelligence, and then look not at what analytics can do for them, but what it can do for the customer. Approached in this way, data can provide actionable insights for retailers, as well as significant value for consumers by enabling the provision of relevant products, smarter services and a seamless experience.


As retail Foreign Direct Investment (FDI) in the Middle East grows in the wake of economic diversification, and new brands enter the market, retailers will have to tap into the vast reserves of existing data to capture the right audience and stay ahead of their competition during sales and beyond. 

بوز ألن هاملتون: الاستفادة من البيانات خلال العروض والحسومات في مصر يمكن أن تعزز تجربة العملاء والعائد على الاستثمار بالنسبة للتجار


القاهرة، ١٦ يوليو 2017خلال العروض والحسومات، يبحث تجار التجزئة عن طرق لجذب العملاء وزيادة مبيعاتهم. ولكن عوضا عن إغراق المستهلكين بالرسائل النصية الموجّهة للجميع حول العروض والحسومات، ينبغي على تجار التجزئة تسخير ذكاء البيانات وقدرتها على التوقّع لاستهداف العملاء بشكل فعّال، وخفض التكاليف التشغيلية، وتعزيز تجربة العملاء كما تعزيز العائد على الاستثمار.

وقال داني كرم، نائب الرئيس لدى بوز ألن هاملتون: "ينبغي على تجار التجزئة في مصر الاستفادة من قيمة البيانات الداخلية، بما في ذلك المعلومات الخاصة بالعملاء ، والإجازات والمعاملات - والبيانات الخارجية، بما في ذلك بيانات العملاء الاجتماعية وبيانات حركة المرور والطقس لتنظيم عروضهم لدفع المبيعات، مع تحسين تواصلهم مع العملاء. الهدف هو تشجيع العملاء على التعامل بشكل شخصي مع العلامة التجارية الخاصة بالتجار. إرسال رسائل نصية أو حتى رسائل البريد الإلكتروني غير الموجهة شخصيا الى العملاء لم يعد فعالا".

كما أن تحديد نقاط الاتصال مثل المتاجر ومواقع التجارة الإلكترونية والمنصات التفاعلية حيث يمكن للعلامات التجارية التعرف على عملائها أمر بالغ الأهمية في إنشاء ملفات للبيانات الشخصية للمتسوقين، وبالتالي تسهيل التسويق الاستباقي القائم على الذكاء في تحليل البيانات مما يساهم في تجاوز معايير التخصيص.

من المتوقع أن ينمو حجم الاتصال عبر أجهزة الهاتف الذكية في أنحاء العالم العربي بوتيرة أسرع من المعدّل المتوسّط ​​العالمي، اي بمعدل نمو سنوي مركب يبلغ 19 في المائة بين عامي 2014 و2020، وفقا لتقرير بعنوان "الاقتصاد المتنقل: تقرير الدول العربية لعام 2015" من الاتحاد العالمي للاتصالات المتنقلة (Mobile Economy: Arab States 2015 Report). هذا الواقع يعزز دور وسائل التواصل الاجتماعي في مساعدة تجار التجزئة على تطوير فهم شخصي أكبر لقاعدة عملائهم، ومن دون تكلفة عالية.

البيانات المتاحة على منصات مثل فيسبوك وإنستغرام وسناب شات وتويتر يمكن أن تساعد تجار التجزئة في الاطلاع على اهتمامات الأشخاص وتفضيلاتهم. كما يمكن أن يساعد رصد التوجّهات على شبكة الإنترنت أو مجموعات هاشتاغ المستخدمة من قبل الجماهير المستهدفة في وضع حملات مستهدفة وبصفة شخصية أكثر في المبيعات.

بهدف الحصول على قيمة حقيقية من تحليلات العملاء، ينبغي أن يركّز تجار التجزئة على توسيع مصادر البيانات الخاصة بهم، وتعزيز مواقع المعلومات، ومن ثم عدم الاكتفاء بما يمكن للتحليلات إفادتهم به فحسب، بل ما يمكنها تحقيقه بالنسبه للعملاء. استخدام البيانات بهذه الطريقة مؤهل لتوفير توجيهات قابلة للتنفيذ بالنسبة لتجار التجزئة، فضلا عن القيمة الكبيرة التي يجنيها العملاء من خلال اطلاعهم على المنتجات التي تهمّهم والحصول على خدمات أكثر ذكاء إضافة الى التجربة السلسة التي توفّر لهم.

مع تنامي حركة الاستثمار الأجنبي المباشر في قطاع التجزئة في الشرق الأوسط في أعقاب التنويع الاقتصادي، ودخول العلامات التجارية الجديدة الى السوق، سوف يضطر تجار التجزئة للاستفادة من الحجم الهائل من البيانات الموجودة لجذب الجمهور المناسب وتخطي منافسيهم خلال العروض والحسومات في مصر وما بعده.
=