Thursday, 22 June 2017

Siemens provides apprenticeship opportunities for Egyptian youth



·    Apprenticeship program for the third year in a row Egypt
·    Work-study training at different locations in Berlin
·    Graduates will have job offers at Siemens Egypt

Continuing Siemens' extensive efforts to boost workforce development initiatives in Egypt, the company has selected four Egyptian students to start their work-study training at different Siemens locations across Germany. At the beginning of the new training year on August, 2017, the career-starters will begin their education journey in Berlin and return to Egypt upon graduation.
Based on the proven dual-system German education model, Siemens apprenticeships or two-track programs will run for 3.5 years. Once in Berlin, participants will be trained for careers in electronics for industrial engineering or in mechatronics engineering. The program combines theory with practice. Since the program is mostly conducted in German, the youth will also undergo an intensive German course to get them up to speed with the language.
“It is a core principle of Siemens to invest in the development and education of local
talent. Operating an efficient energy system, advanced industrial production facilities or modern urban infrastructures require a large, highly qualified local workforce,” said Emad Ghaly, CEO of Siemens Egypt. “The previous years of Siemens Apprenticeship Program in the country was a complete success – for the young people and for Siemens. That is why we're eager to continue the program,” 
There were about 4,000 applicants in Egypt from several schools, colleges and faculties in this year’s Apprenticeship@Siemens program. Upon completion of the program, the young Egyptians will receive their diploma, according to German education standards, and get a chance to start a professional career at Siemens. During the training program, they are also sent to Siemens Egypt for two months, giving them a chance to make new contacts for their future careers.
“We are confident that these apprenticeships will help build the next generation of qualified local experts, while making a small contribution to the fight against youth unemployment.” Ghaly added.
Globally, the Apprenticeship@Siemens project, which was launched on August 1, 2012 in Berlin, has attracted great interest. Applicants come from all around the world, and in fiscal 2016, two trainees from Turkey and two from Egypt joined the project for the first time. After earning the qualification, the trainees – currently from more than 100 young people from 19 countries – will return to their home countries. The investment per apprentice is just under EGP 4 Million, for each student.

The Apprenticeship program is just one of several initiatives undertaken by Siemens to support the development of future highly skilled Egyptian workforce. Just recently, the company announced that it will join forces with the Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH on behalf of BMZ, for the establishment and the operation of a joint training center as well as the strengthening of a selected Egyptian public vocational training institute.

سيمنس توفر فرص التدريب المهني للشباب المصري  
·         سيمنس تُطلق برنامج التدريب المهني للعام الثالث على التوالي في مصر
·         يُقام برنامج الدراسة والتدريب العملي في مواقع إنتاجية مختلفة في برلين
·         خريجوا البرنامج يحصلون على عروض عمل في سيمنس مصر

في إطار جهودها المتواصلة لدعم المبادرات الهادفة لتنمية مهارات القوى العاملة في مصر، قامت سيمنس باختيار أربعة طلاب مصريين لينضموا إلى برنامج الدراسة والتدريب العملي الذي يُعقّد في عددٍ من المواقع الإنتاجية للشركة في ألمانيا، ومع بداية العام التدريبي الجديد في أغسطس 2017، سيبدأ الطلاب المصريون رحلتهم التعليمية في برلين ليعودوا مرة أخرى لمصر بعد تخرجهم. 
وتعتمد برامج سيمنس التدريبية على نظام التعليم الألماني المزدوج الذي يقوم على التعليم النظري والتدريب المهني معاً حيث يستمر البرنامج التدريبي على مدار ثلاثة سنوات ونصف. وبمجرد وصول المشتركين للعاصمة برلين سيتم تدريبهم على وظائف فعلية في مجال إلكترونيات الهندسة الصناعية أو ما يُعرف باسم هندسة الميكاترونيكس، وهو برنامج فريد من نوعه ويجمع بين التعليم النظري والتدريب العملي. ولأن معظم أجزاء البرنامج يتم تدريسها باللغة الألمانية، تُنظم سيمنس دورة مكثفة للطلاب المصريين في اللغة الألمانية كي يجيدوا اللغة وذلك ليستطيعوا التواصل والتفاعل بشكل أفضل مع الدروس النظرية والتدريبية.  
وصرح عماد غالي، الرئيس التنفيذي لشركة سيمنس مصر، قائلاً:" إنّ الاستثمار في تعليم وتنمية مهارات القوى العاملة والمواهب المحلية يُعد من أهم المبادئ التي تؤمن بها سيمنس فكي تتمكن مصر من التشغيل الكفء لمحطة كهرباء أو مصنع متطورة أو إدارة بنية تحتية ذكية فإنها تحتاج إلى عمالة محلية مُدربة تتمتع بأعلى مستويات التأهيل والمهارة. لقد شهد برنامج سيمنس للتدريب المهني أو Siemens Apprenticeship Program في أعوامه السابقة نجاحاً كبيراً بالنسبة للشركة أو بالنسبة للشباب الذين حرصوا على المشاركة فيه، وهو ما جعلنا أكثر حرصاً على استكمال ومتابعته بنفس الحماس"
تجدر الإشارة أنّ البرنامج قد تقدّم له هذا العام حوالي 4000 طالب مصري من الدارسين في العديد من المدارس والكليات في مختلف أنحاء الجمهورية. وعند استكمالهم للبرنامج، سيحصل المشاركون من الشباب المصري على دبلوم معتمد وفقاً لمعايير التعليم الألمانية بالإضافة لمنح الخريجين فرصاً للعمل داخل سيمنس. وخلال البرنامج التدريبي سيتم إرسال المشاركين لشركة سيمنس مصر لمدة شهرين بما يتيح لهم فرصة التعرف على زملائهم بالشركة الذين سيَّنضموا للعمل معهم بعد ذلك.  


وأضاف غالي: "إننا واثقون في قدرة هذا البرنامج التدريبي على المساهمة في خلق جيل جديد من الخبرات المحلية المتميزة، وخاصة أن البرنامج يُمثَّل البرنامج المتطور فرصة جادة لمحاربة البطالة بين الشباب المصري"
وعلى المستوى العالمي، تمكّن برنامج سيمنس للتدريب المهني Apprenticeship@Siemens منذ إطلاقه في الأول من أغسطس 2012 في برلين من تحقيق صدى واسع، حيث سعى للمشاركة فيه طلبة من جميع أنحاء العالم. ويبلغ عدد الطلاب المشاركون في البرنامج حالياً نحو 100 شاب من 19 دولة حيث سيعود الطلاب إلى دولهم بمجرد تخرجهم من البرنامج. وفي عام 2016 انضم للبرنامج طالبان من تركيا وآخران من مصر لأول مرة منذ إطلاق البرنامج.  وقد بلغت الاستثمارات التي وضعتها سيمنس في الدورات التدريبية للطلاب المصريين نحو 4 مليون جنيه مصري وذلك للطالب الواحد.   
ويأتي هذا البرنامج التدريبي في إطار سلسلة من المبادرات التي تنفذها سيمنس للمساهمة في خلق جيل جديد من العمالة المدربة على أعلى مستوى، حيث أعلنت سيمنس مؤخراً عن تعاونها مع الوكالة الألمانية للتعاون الدولي GIZ والتي تمثل الوزارة الاتحادية الألمانية للتعاون الاقتصادي والتنمية (BMZ) من أجل إنشاء وتشغيل مركز تدريب مشترك، هذا إلى جانب دعمهما لإحدى المعاهد الحكومية المتخصصة في التدريب المهني في مصر.  
=