14 June, 2017

Arabian Cement Company Receives Top Global Energy Management Award




Cairo, Egypt, 12 June, 2017

Arabian Cement Company (ACC) won the 2017 Award of Excellence in Energy Management from the Clean Energy Ministerial (CEM8), a high-level global forum that promotes policies and programs to advance clean energy. CEM8 energy ministers presented this prestigious CEM award to Mr. Mahmoud Mohsen, Director of the Energy Department at ACC, at the annual CEM meeting in Beijing, China on 8 June 2017. An independent panel of international experts selected only three organizations worldwide for this top honor in energy management. ACC is the first in Egypt and second across the Middle East to receive this award since the launch of the program in 2010.

“As a leading player in the Egyptian market, we are constantly looking for ways to make our business more environmentally friendly as well as more efficient. With strong commitment towards enhancing our operations, we were among the first cement producers to substitute natural gas with alternative fuel in Egypt,” said Sergio Alcantarilla, Chief Executive Officer of ACC. “Substituting natural gas with alternative energy sources rendered our operations safer to the community in which we are located and helped reducing the consumption of natural gas. As such, we’re determined to continue to adhere to the international best practices in this field, as we remain at the forefront of our sector.”

This award is part of the CEM Energy Management Leadership Awards program, managed by CEM’s Energy Management Working Group (EMWG), which includes representatives from Australia, Canada, Chile, China, Denmark, the European Commission, Finland, Germany, India, Indonesia, Japan, Korea, Mexico, Saudi Arabia, South Africa, Sweden, United Arab Emirates, and the United States. To enter the awards program, ACC developed and submitted a detailed case study describing its experiences and results using ISO 50001 at ACC’s plant. This award-winning case study is available on the CEM website as an inspiration and resource for other organizations interested in achieving significant and enduring energy and cost savings.

In the case study, ACC describes key aspects of its ISO 50001-certified energy management system and identifies resulting benefits, including the following:

·         8% energy performance improvement over 3 years
·         Around $9 million annual energy cost savings and 1.3 years payback period
·         Around 130,000 ton carbon emissions avoided over 3 years
·         Long term reduction in operation and maintenance costs through energy efficient designs and procurement strategy
·         Better competitiveness resulting from alleviating the cost of traditional energy sources
·         Improved operation efficiency
·         Improved maintenance practices

The ISO 50001 standard is a framework to help companies manage and continually improve their energy performance and realize cost and emission reductions. Regardless of a company’s starting point, size, or sector, this framework helps achieve energy and cost savings year after year. ISO 50001 is a product of international collaboration, drawing on best practices from over 50 countries and demonstrating impressive savings among organizations worldwide. The standard is proven to be business-friendly, globally relevant, and transformational, as it embeds best practices into any organization and provides a global benchmark for climate and clean energy action.

About Arabian Cement Company

Arabian Cement Company (ACC) was first established in 1997 by a group of Egyptian entrepreneurs, who aspired to establish a leading Egyptian cement company. The cement factory is located in the Suez Governorate. It produces five million tons of first quality cement, approximately 10% of Egypt’s production. The company is a joint venture between Cementos La Union, a Spanish investor holding the majority of shares, and a group of Egyptian investors.
 الشركة العربية للأسمنت تحصل على جائزة عالمية رفيعة في مجال إدارة الطاقة

القاهرة فى 12 يونيو،2017

حصلت الشركة العربية للأسمنت على جائزة التميز في إدارة الطاقة لعام 2017 من المنتدى الثامن للطاقة النظيفة (CEM8) والذي يُعد من أبرز المنتديات التي تروج للبرامج والسياسات الخاصة بالطاقة النظيفة على مستوى العالم. قام منتدى CEM8 بتقديم تلك الجائزة الرفيعة للسيد/ محمود محسن، مدير الطاقة بالشركة العربية للأسمنت، خلال الاجتماع السنوي للمنتدى بالعاصمة الصينية بكين، حيث قامت لجنة تحكيم مستقلة من خبراء الطاقة باختيار 3 شركات فقط على مستوى العالم للحصول على هذا التكريم العالمي في مجال إدارة الطاقة. وتعد العربية للأسمنت هي الشركة الوحيدة في مصر والثانية على مستوى الشرق الأوسط التي تحصل على هذه الجائزة منذ انطلاق برنامج الجوائز في 2010.

وتعليقاً على حصول العربية للأسمنت على هذا التقدير العالمي الهام، يقول السيد/ سيرخيو ألكانتاريا، الرئيس التنفيذي للشركة العربية للأسمنت: "باعتبارنا واحدة من كبرى الشركات العاملة في السوق المصري، فإننا نتطلع دائماً لتنفيذ أنشطتنا المتنوعة بأساليب تتسم بالكفاءة و مراعاتها للبيئة. وانطلاقاً من حرصنا والتزامنا المتواصل على تحسين عملياتنا التشغيلية، كانت العربية للأسمنت من أولى شركات الأسمنت التي قامت باستبدال الغاز الطبيعي بمصادر بديلة للطاقة، مما يزيد من كفاءة وأمان عملياتنا التشغيلية، مع مساهمة ذلك في تقليل استهلاك الغاز الطبيعي. ولذلك، تصر العربية للأسمنت على مواصلة التزامها بتطبيق أرقى المعايير والممارسات العالمية في هذا المجال، وهو ما يجعلنا في مقدمة الشركات العاملة في هذا القطاع." 

تأتي هذه الجائزة الرفيعة في إطار برنامج CEM لجوائز الريادة في مجال إدارة الطاقة والذي تنظمه وتديره مجموعة عمل EMWG لإدارة الطاقة وتضم ممثلين من كل من استراليا وكندا وتشيلي والصين والدنمارك والبعثة الأوروبية وفنلندا وألمانيا والهند وإندونيسيا واليابان وكوريا والمكسيك والمملكة العربية السعودية وجنوب أفريقيا والسويد والإمارات العربية المتحدة والولايات المتحدة الأمريكية. وحتى تتمكن من الالتحاق بهذا البرنامج، قامت الشركة العربية للأسمنت بوضع وتقديم دراسة حالة مفصلة لوصف تجاربها والنتائج المتنوعة بعد تطبيقها لمعايير شهادة ISO 50001 في مصنع العربية للأسمنت. دراسة الحالة التي أعدتها الشركة متاحة على موقع المنتدى CEM websiteباعتبارها دراسة متميزة ومُلهِمة للشركات الأخرى، خاصة الشركات المهتمة بتحقيق وفورات حقيقية في الطاقة والتكاليف التشغيلية.  

وخلال دراسة الحالة، وضعت العربية للأسمنت وصفاً مفصلاً للموضوعات الرئيسية التي تتضمنها شهادة ISO 50001 لنظم إدارة الطاقة، كما حددت عدداً من المزايا الناتجة عن تلك الشهادة والتي تتضمن:
·        تحسن بنسبة 8% في أداء الطاقة على مدار 3 سنوات
·        تحقيق وفورات سنوية في تكاليف الطاقة بقيمة حوالي ٩ مليون دولار وفترة استرداد يبلغ مداها 1.3 سنة 
·        تجنب انبعاث حوالي ١٣٠،٠٠٠ طن من ثاني أكسيد الكربون على مدار 3 سنوات
·        تراجع في تكاليف التشغيل والصيانة على المدى الطويل، من خلال تصميمات الطاقة التي تتسم بالكفاءة واستراتيجية المشتريات الفعالة
·        تحسين تنافسية الشركة نتيجة الوفورات في التكاليف بعد تقليل الاعتماد على مصادر الطاقة التقليدية  
·        زيادة الكفاءة التشغيلية
·        تحسين الممارسات العملية في مجال الصيانة

وتمثل معايير شهادة ISO 50001 إطاراً عاماً لمساعدة الشركات على إدارة وتحسين أداء الطاقة، مع تقليل التكاليف والانبعاثات الكربونية. ويساعد هذا الإطار العام أي شركة على تحقيق وفورات ملموسة في التكاليف واستهلاك الطاقة عاماً تلو الآخر بغض النظر عن حجم الشركة أو القطاع الذي تعمل به أو تاريخ بداية نشاطها. وتُعد شهادة ISO 50001 هي ثمرة للتعاون الدولي في مجال الطاقة عن طريق تحديد أفضل ممارسات الطاقة كمحصلة لتجارب أكثر من 50 دولة، مع استعراض الوفورات الهائلة التي حققتها المؤسسات المختلفة حول العالم نتيجة تطبيق تلك الممارسات. وتتسم تلك القواعد العامة بأنها صديقة لبيئة الأعمال ويمكن تطبيقها في جميع أنحاء العالم، كما أنها تعمل على تحويل نظم العمل عن طريق دمج وتطبيق أفضل الممارسات في أي مؤسسة وتوفير مستويات عالمية للأنشطة المرتبطة بالمناخ والطاقة النظيفة.   
=