Tuesday, 16 May 2017

SODIC Announces Q1 2017 Financial Results; A solid start for the year with triple digit growth in revenues and profits



Cairo, Egypt, May 16th 2017

Sixth of October Development & Investment Company “SODIC” has released its consolidated financial results for the period ending 31 March 2017.

·        Revenues: EGP 703 million, up 275% YoY
·        Net Profit: EGP  211 million, up 312% YoY
·        Net Profit Margin: 30%

Consolidated Balance Sheet Figures as at 31 March 2017:

·        Accounts Receivable: EGP 9.9 billion
·        Cash Balance: EGP 2.8 billion

Financial Review

In line with the company’s stellar reputation for timely deliveries, SODIC delivered 399 units during the first quarter of the year. These timely deliveries represent an increase of 295% YoY, with Eastown Residences and Westown Residences accounting for more than 90% of the units delivered.SODIC revenues came in at EGP 703 million, up 275% YoY reflecting the ramp up in delivered units. Revenues were bolstered by deliveries in Eastown Residences and Westown Residences that accounted to more than 80% of the delivered value.

Gross profit increased by 240% YoY to reach EGP 259 million, reflecting a gross profit margin of 37%. The decline in margins during the quarter reflect the effect of the delivery of the early phases of Eastown that began in May of 2016. Operating profit for the quarter rose to EGP 215 million up 330% from the same period last year. Operating margins improved by 300bps to 31% as revenues growth outpaced growth in operating expenses. Solid profitability was delivered with net income at EGP 211 million, up 314% YoY. Net profit margin of 30% recorded an improvement of 300bps from the same period last year.

SODIC’s bank debt to equity ratio remained low at 0.3x at the end of the quarter, with bank debt outstanding at EGP 1.2 billion. A medium term facility package in the amount of EGP 1.3 billion was signed with Arab African International Bank in March 2017 with a tenor of 6 years. This new facility is expected to expedite the construction of commercial developments in SODIC West enabling the growth of the Company’s recurring income portfolio while preserving its balance sheet liquidity to pursue land opportunities.

Cash and cash equivalents balance stood at EGP 2.8 billion at quarter end. The Company purchased over EGP 1 billion of treasury bills during the quarter securing higher returns on these balances. The quarter ended with receivables standing at EGP 9.9 billion at the end of the period. A backlog of EGP 13 billion provides strong earnings visibility for the coming three years. The amount represents the value of units sold and are currently under development. Commenting on the Company’s financial position, Omar Elhamawy SODIC’s CFO said “The liquidity SODIC enjoys places us on solid ground to pursue land opportunities as they arise, ensures our ability to deliver on our commitments to all our stakeholders and avails the financial strength to invest in our recurring income portfolio.”

Operational Review

SODIC closed the first quarter with EGP 1.2 billion net contracted sales recorded, showing a strong start for the year 2017. Net contracted sales grew by a solid 71% during the first quarter on the back of three launches with EGP 1.7 billion worth of inventory introduced in February and March of 2017. The first quarter of 2017 saw the launch of two new projects; One16, a premium apartment offering in the heart of the vibrant SODIC West, and October Plaza launched on the 30 acre plot in 6th of October. In addition a new phase of Eastown Residences in New Cairo was launched in March of this year. The three launches displayed solid performance with sales growth reflecting both volume and price increases. The Company reported the contracting of 340 units compared to 227 for the same period last year. In addition to the growth in volumes, a 20%-30% increase in pricing post devaluation boosted sales for the quarter. Cancellations remained below 5%.

Net cash collections reached EGP 900 million during the quarter, c.37% increase over the same period last year. Delinquency remained at a low rate of 5%. Commenting on the results Managing Director Magued Sherif said “Our results for the quarter reflect our continuing growth momentum. The strong trust of our clients in the SODIC brand has driven sales growth despite economic headwinds. Driven by our unwavering commitment to delivery, our financial performance is reaping gains. Our distinction in execution is reflected in the strong revenue growth and is solidified by our healthy profitability.”


سوديك تعلن نتائجها المالية عن الربع الأول من العام المالي 2017
بداية قوية للعام ونمو استثنائي في الإيرادات والأرباح 

القاهرة في 16 مايو 2017

أعلنت شركة السادس من أكتوبر للتنمية والاستثمار (سوديك) عن نتائجها المالية المُجمّعة خلال الربع الأول من العام والمنتهي في 31 مارس 2017: 

·        إجمالي إيرادات النشاط: 703 مليون جنيه، بنمو 275% مقارنة بنفس الفترة من العام السابق
·        صافي الربح: 211 مليون جنيه، بنمو 312% مقارنة بنفس الفترة من العام السابق
·        هامش صافي الربح:30%

أرقام من قائمة المركز المالي المُجمعة خلال الربع الأول المنتهي في 31 مارس 2017:  

·        أوراق قبض: 9.9 مليار جنيه
·        الرصيد النقدي: 2.8 مليار جنيه  

النتائج المالية

قامت سوديك بتسليم 399 وحدة خلال الربع الأول من العام، حيث بلغت نسبة الزيادة في عمليات التسليم خلال الربع الأول من العام 295% مقارنة بنفس الفترة من العام الماضي، وجاء ذلك تأكيداً لتميز الشركة في التزامها بتسليم الوحدات في مواعيدها التعاقدية، ومثلت عدد الوحدات التي تم تسليمها في ايستاون ريزيدانسيز ووستاون ريزيدانسيز أكثر من 90% من عمليات التسليم خلال الربع الأول. بلغت إيرادات سوديك خلال الربع الأول من العام المالي الحالي 703 مليون جنيه، بزيادة نسبتها 275% مقارنة بنفس الفترة من العام الماضي، وهو ما تعكسه الزيادة الكبيرة في عمليات التسليم التي قامت بها الشركة. وجاءت هذه الزيادة الاستثنائية في الإيرادات بدعم من عمليات التسليم التي تمت في مشروعي ايستاون ريزيدانسيز ووستاون ريزيدانسيز، والتي بلغت نسبة مساهمتها أكثر من 80% من قيمة الوحدات التي تم تسليمها. 

من ناحية أخرى، ارتفع إجمالي الربح بنسبة 240% مقارنة بنفس الفترة من العام الماضي، حيث وصل إلى 259 مليون جنيه، وبهامش إجمالي ربح وصل إلى 37%. ويعود انخفاض هامش إجمالي الربح إلى التأثير الذي أحدثته عمليات التسليم الخاصة بالوحدات الأولى لمشروع ايستاون، والتي بدأت في مايو 2016. وصلت أرباح التشغيل خلال الربع الأول من العام إلى 215 مليون جنيه بزيادة 330% مقارنة بنفس الفترة من العام الماضي. شهد هامش التشغيل تحسناً بمقدار 300 نقطة أساس، حيث فاق نمو الإيرادات مقدار الزيادة التي شهدتها مصروفات التشغيل. في الوقت نفسه، حققت الشركة معدلات ربحية قوية حيث بلغ صافي الربح 211 مليون جنيه بزيادة نسبتها 314% مقارنة بنفس الفترة من العام الماضي، كما بلغ هامش صافي الربح 30% مسجلاً تحسناً بمقدار 300 نقطة أساس مقارنة بنفس الفترة من العام الماضي.

وصلت نسبة الديون المصرفية لحقوق الملكية إلى 0.3 مرة في نهاية الربع الأول من العام، حيث بلغ رصيد الديون المصرفية المستحقة إلى 1.2 مليار جنيه. وقامت الشركة بالتوقيع على تسهيل ائتماني متوسط الأجل مدته 6 سنوات بقيمة 1.3 مليار جنيه مع البنك العربي الأفريقي الدولي في مارس 2017. ومن المنتظر أن يُستخدم التسهيل الائتماني الأخير في تمويل المشروعات التجارية للشركة في سوديك وست، والتي تهدف لزيادة محفظة المشروعات التي تحقق ايرادات متكررة، مع المحافظة على السيولة التي تتمتع بها قائمة المركز المالي من أجل اقتناص أفضل الفرص للاستحواذ على أراض جديدة. أما الرصيد النقدي وما يعادله فقد وصل في نهاية الربع الأول من 2017 إلى 2.8 مليار جنيه، كما قامت الشركة بشراء أذون خزانة بقيمة مليار جنيه خلال هذا الربع، لتحقيق عوائد أكبر على تلك الأرصدة.
وفي نهاية الفترة، وصل رصيد أوراق القبض إلى 9.9 مليار جنيه.  

وصلت قيمة الوحدات التي تم بيعها وتعد تحت الإنشاء إلى 13 مليار جنيه، وهو ما يعطى للشركة رصيداً للإيرادات المستقبلية لمدة السنوات الثلاث القادمة. وتعليقاً على تلك النتائج المتميزة، يقول عمر الحموي- رئيس القطاع المالي في سوديك: "إنّ السيولة التي تتمتع بها سوديك تمكنا من تنمية محفظة أراضينا عند ظهور فرص مناسبة للاستحواذ على أراض جديدة، وتتيح لنا تلبية التزاماتنا أمام كافة الأطراف، مع توفير القدرات المالية للاستثمار في المشروعات التي تدر إيرادات متكررة"    

الأداء التشغيلي للشركة

بلغ صافي المبيعات المتعاقد عليها 1.2 مليار جنيه في نهاية الربع الأول من العام، وهو ما يمثل بداية قوية لعام 2017، حيث حققت صافي المبيعات المتعاقد عليها نمواً بنسبة 71% خلال الربع الأول من العام، نتيجة ثلاث طروحات للشركة، وبلغت قيمة الوحدات العقارية الجديدة المتاحة للبيع نتيجة الطروحات الثلاثة 1.7 مليار جنيه خلال شهري فبراير ومارس الماضيين. شهد الربع الأول من 2017 إطلاق سوديك لمشروعين جديدين هما One16، وهو مشروع للشقق السكنية الفاخرة في سوديك وست، ومشروع أكتوبر بلازا على مساحة 30 فداناً في السادس من أكتوبر، هذا إلى جانب إطلاق مرحلة جديدة في مشروع ايستاون ريزيدانسيز في القاهرة الجديدة خلال مارس الماضي. ويعكس أداء الطروحات ومعدلات النمو الكبيرة للمبيعات زيادة في أعداد وأسعار المبيعات. فخلال الربع الأول من العام، تم التعاقد على بيع 340 وحدة مقارنة بـ 227 وحدة خلال نفس الفترة من العام الماضي. وبالإضافة لزيادة حجم المبيعات، زادت أسعار الوحدات بنسب تتراوح من 20 إلى 30% بعد تعويم الجنيه المصري، ما ساهم في زيادة قيمة المبيعات خلال هذا الربع. بلغت نسبة الغاءات المبيعات 5% فقط.  بلغ صافي المتحصلات النقدية خلال الربع الأول من العام 900 مليون جنيه، بزيادة نسبتها حوالي 37% مقارنة بنفس الفترة من العام الماضي، بينما بلغت نسبة التعثر في السداد 5% فقط.   

يُعلق ماجد شريف- العضو المنتدب لشركة سوديك على النتائج المالية والتشغيلية للشركة بقوله: "إنّ نتائجنا المالية والتشغيلية خلال الربع الأول من العام الحالي تعكس مواصلة سوديك للنمو بمعدلات استثنائية. وقد كان لثقة العملاء في سوديك أكبر الأثر في نمو المبيعات على الرغم من الصعوبات الاقتصادية الحالية بالسوق المحلي. وانطلاقاً من التزامنا المستمر تجاه عمليات التسليم في مواعيدها التعاقدية، فإنّ أدائنا المالي يجني الآن نتائج هذا الالتزام بصورة ملحوظة، فضلاً عن تميزنا في تنفيذ المشروعات الذى ساهم في تحقيق الشركة لنمو قوي في الإيرادات ومعدلات ربحية مرتفعة"        

=