Thursday, 25 May 2017

HR Tech MENA Summit closes with ‘future of work’ in focus


Digital transformation is the way forward for HR in the UAE and Middle
East
Dubai, 25 May 2017 The third edition of the HR Tech MENA Summit, organised by Dubai-based QnA International at the Westin Dubai, Al Habtoor City, recently came to a close. Held on May 16 and 17 in Dubai, the event centred on the changing dynamics within the HR technology segment as seen by industry leaders from across the region and beyond.
Discussions at HR Tech MENA 2017 ranged from the challenges of rapid technological developments to the need for enhancement of workplace life, at a time when organisations the world over are implementing digital workplaces as well as continuing to use technology to pay, hire and train employees.
H.E. Dr. Omar Al-Nuaimi, Assistant Undersecretary for Communications and Internal Relations, Ministry of Human Resources and Emiratisation, UAE, said: “The future of work is central to what we do at the ministry and a central pillar in UAE's Vision 2021. We were delighted to see some substantive discussions at HR Tech on how the employers and policymakers can equip the new generation of workers.”
In addressing digital transformation, Hani Hirzallah, Senior Vice President, Human Resources and Development, ADNIC, noted that: “This summit is a vital platform in introducing global technological advancements to the region and we heard some great discussions on how to make technology work effectively for people, especially millennials.”
Johann Chagot, Manager of HR Technology at Yum! Brands, is currently engaged in an implementation project for a talent management solution and found HR Tech MENA 2017 of indispensable value.
“It was great to get a more strategic view of business trends to take back and apply in the workplace,” he said. “I got a lot of ideas over these two days for long-term thinking.”
Sadek El-Assaad, Chief Human Resources Officer, Aramex, said: “I was extremely impressed with the high level and diversity of attendees at the event. The conference programme was focused and the audience very open minded, and willing to learn and understand the challenges we face across our industry.”
Bhanu Shekhar, Chief Digital Officer, GE Power, asserted that “HR Tech MENA 2017 was of particular relevance, when considering the pace of digital transformation in the region. This conference brings together those who play a frontline role in digitising the workplace.”
The emergence of artificial intelligence (AI), cognitive processing, and the integration of behavioural science in human resource management were also discussed by global and regional organizations such as IBM, Oracle, Aramex, Chalhoub Group, Emirates NBD, Dubai Airports, ADNIC, Emaar, Qatar Airways, Al-Futtaim Group, GE Power, Gulf Bank, Jumeirah Group, ADCB, Batelco, Omantel, Mahreq Bank, M.H. Alshaya Co. and Hamad Medical Centre.
“The success of HR Tech MENA 2017 is testament to the commitment of regional organisations to the digital transformation in the workplace,” said Sidh N.C., Director, QnA International. “We are seeing significant cultural shifts in workplace practices – driven by mobile and cloud computing, and platform-based technologies. These need ongoing attention from the HR function if we are to fulfil the promises of regional economic visions.”

قمة تكنولوجيا الموارد البشرية تختتم فعاليات دورتها الثالثة بالتركيز على مستقبل الأعمال

التحول الرقمي هو أساس التقدم في قطاع الموارد البشرية بالإمارات ومختلف دول الشرق الأوسط
دبي 25 مايو 2017 - اختتمت مؤخراً قمة الشرق الأوسط لتكنولوجيا الموارد البشرية، فعاليات دورتها الثالثة التي نظمتها مؤسسة كيو إن إيه إنترناشونال، بمدينة الحبتور، في دبي. وقد استمر الحدث الذي ركز على الدينميكيات المتغيرة في قطاع تكنولوجيا الموارد البشرية، على مدار السادس والسابع عشر من الشهر الجاري، كما تطرقت القمة لرأي رواد القطاع من مختلف أنحاء المنطقة وخارجها.
وتناولت المناقشات التي تخللت فعاليات قمة تكنولوجيا الموارد البشرية في الشرق الأوسط لعام 2017، التحديات والتطورات التكنولوجية المتسارعة والحاجة إلى تعزيز البيئة المهنية في مكان العمل، وبالأخص بهذا الوقت، حيث تقوم مختلف المنظمات من جميع أنحاء العالم بتحسين وتطوير بيئة العمل وفقاً للمستجدات التكنولوجية والتطور الرقمي، إلى جانب استخدام التكنولوجيا لإنجاز عمليات الدفع وتوظيف وتدريب الموظفين.
وحول هذا الموضوع قال د.عمر النعيمي وكيل وزارة الاتصالات والعلاقات الداخلية بوزارة الموارد البشرية والتوطين في الإمارات: "إن مستقبل العمل هو جوهر ما نقوم به في الوزارة وركيزة أساسية ضمن رؤية الإمارات 2021. ونحن سعداء للاستماع إلى هذا النوع من المناقشات الموضوعية التي جرت خلال قمة الموارد البشرية وتحدثت عن كيفية قيام أصحاب العمل وصناع السياسات بتجهيز الجيل الجديد من العمال ". 
وقي هذا الصدد، أشار نائب الرئيس الأول للموارد البشرية والتنمية هاني حرزالله، في حديثه عن التحول الرقمي في هذا القطاع قائلاً : "تعد هذه القمة، منصة حيوية مهمة تركز على أهمية جلب التقدم التكنولوجي العالمي إلى المنطقة والاستفادة منه، كما أننا استمعنا لعدد جيد من المناقشات العظيمة حول كيفية جعل التكنولوجيا تعمل بشكل فعال من أجل خدمة الناس، وخاصة جيل الألفية ".
من جانبه أشار مدير تقنية الموارد البشرية في شركة واي يو إم! جوهان شاغوت، إلى أن مؤسسته تشارك حالياً في تنفيذ مشروع لحل إدارة المواهب، كما أنها وجدت في قمة الموارد البشرية للشرق الأوسط لعام 2017 مناقشات قيمة وأفكار لا غنى عنها. 
حيث أضاف شاغوت قائلاً: "كان من الرائع أن نحظى بفرصة الاطلاع على رؤى أكثر استراتيجية لاتجاهات الأعمال وأخذ فكرة موسعة عنها والعودة إلى منظماتنا، والعمل على تطبيق ما تعلمناه في مكان عملنا، فقد حصلت على الكثير من الأفكار خلال هذين اليومين". 
من موقعه قال مدير قسم الموارد البشرية في شركة أرامكس صادق الأسعد: "لقد أعجبت كثيراً بمستوى الحضور وتنوع المشاركين. فقد كان برنامج المؤتمر زخماً وغنياً بكل ما هو جديد، كما أن الجمهور كان منفتحاً ومقبلاً على التعلم والاستفادة، وعلى استعداد للتعلم وفهم التحديات التي نواجهها في قطاع الموارد البشرية. "
في حين أكد الرئيس التنفيذي لشركة جي باور، بهانو شيخار: "أن تقنية الموارد البشرية في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا ذات أهمية خاصة، وجاءت فعاليات القمة لتركز على ضرورة مواكبة وتيرة التحول الرقمي المتسارعة في المنطقة. كما كانت بمثابة المنصة التي جمعت بين رواد التكنولوجيا والعاملين في الموارد البشرية، في محاولة لإظهار التداخل في عمل هذين القطاعين في ظل رقمنة بيئة العمل. " 
يشار إلى أن فعاليات القمة سلطت الضوء على ظهور الذكاء الاصطناعي والمعالجة الإدراكية ودمج العلوم السلوكية في إدارة الموارد البشرية من قبل منظمات عالمية وإقليمية مثل: ( آي بي إم، وأوراكل، وأرامكس ومجموعة شلهوب، وبنك دبي الوطني الإماراتي، ومطار دبي، وأدنوك، وإعمار، لإبى جانب الخطوط الجوية القطرية، ومجموعة الفطيم، وجي إي باور، وبنك الخليج،ومجموعة جميرا، وبنك أبوظبي التجاري، وشركة بتلكو، عُمانتل، بنك المهرق، وشركة الشايع ومركز حمد الطبي.
وفي معرض حديثه عن فعاليات القمة قال مدير شركة كيو إن إيه إنترناشونال سيده إن.سي: "إن نجاح تقنية الموارد البشرية في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا عام 2017 هو دليل على التزام المنظمات الإقليمية بالتحول الرقمي في مكان العمل. ونحن نشهد تحولات ثقافية كبيرة في ممارسات العمل ضمن هذا القطاع، مدفوعة بالحوسبة المتنقلة والحوسبة السحابية، والتكنولوجيات القائمة على المنصة. وهو ما يحتاج إلى اهتمام مستمر من قبل العاملين بأقسام الموارد البشرية، في حال أردنا الوفاء بالوعود و الرؤى الاقتصادية الإقليمية ".
=