Wednesday, 15 February 2017

Saudi tourism to reach $81 billion by 2026


  • New leisure facilities forecast to fuel domestic tourism at over 7.5% per year until 2020
  • 61,224 hotel rooms currently in the pipeline to meet projected demand from domestic and religious tourism
  • Arabian Travel Market to showcase the best of the Kingdom’s tourist attractions  
Saudi Arabia’s travel and tourism sector is expected to contribute more than $81 billion to the country’s GDP by 2026, according to data from the World Travel and Tourism Council, as exhibitors prepare to showcase what the Kingdom has to offer at this year’s Arabian Travel Market (ATM), which is being held in the Dubai World Trade Centre from April 23-27 2017.
This is being driven, in part, by domestic tourism - the number of local tourist trips inside Saudi Arabia, exceeded 47.5 million last year (2016) - a 2.3% rise compared to 2015. Under the Saudi Government’s Vision 2030, plans are afoot to increase household spending on cultural and entertainment activities inside the country, from 2.9% to 6%.
Simon Press, Senior Exhibition Director, ATM 2017, commented: “Plans are already well underway to achieve this target. The government has appointed the board of the General Entertainment Authority, and Six Flags has revealed exciting plans to expand into the country, with the first entertainment park scheduled to open as soon as 2020-21.
“Vision 2030 also seeks to double the number of UNESCO heritage sites to encourage more domestic tourism, while both Holy Mosques have large expansion plans, and Makkah and Madinah have major infrastructure works underway or in the pipeline that would assist with travel to and within these religious sites.”
Saudi exhibitors at ATM 2017 will highlight what the Kingdom has to offer and the exciting developments in the pipeline. As well as the possible Six Flags theme park, Riyadh is also expected to see the opening of two major shopping malls: Mall of Saudi, with 300,000 square metres of retail and entertainment space, a large snow park and hotels, and The Avenues Riyadh, a $1.9bn shopping complex. Another mega project that is bound to draw Saudi tourists includes Kingdom Tower in Jeddah – proposed to be the world’s next tallest building.
Colliers International’s Saudi Arabia Hospitality Market report revealed domestic tourism in Saudi Arabia will grow by 7.5% per annum until 2020, compared to 6.1% for overseas visitors.
Earlier this month, Prince Sultan bin Salman, president of the Saudi Commission for Tourism and National Heritage, said Saudi Arabia will become ‘one of the biggest players’ in the industry. This followed news of additional government investment in tourism totaling $800 million.
To cope with the projected demand, there are an additional 61,224 hotel rooms in the pipeline across Saudi Arabia, despite major cities experiencing an overall drop in occupancy levels and average daily rates in 2016, as a result of low oil prices, precautionary corporate and overall government cuts in spending.
Leading global data benchmarking company STR said hotel occupancy levels in Saudi Arabia in 2016 was 59.5%, an overall drop of 4.8% on the previous year. Average daily rates (ADR) were also down 3.9% to SAR 764.08, while RevPAR stood at SAR 454.85, a fall of 8.5%.
“We expect 2017 to be more positive, with a particularly strong focus on leisure, religious and domestic tourism as the country looks to increase the contribution from the non-oil sectors,” added Press.
ATM - considered by many industry professionals as a barometer for the Middle East and North Africa tourism sector, witnessed a year-on-year visitor attendance increase of 9% to over 28,500 in 2016, with 2,785 exhibiting companies, signing business deals worth more than US$ 2.5 billion over four days.
Held under the patronage of His Highness Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, Vice President and Prime Minister of the UAE, Ruler of Dubai, ATM 2017 will build on its success with the announcement of an additional hall as Reed Travel Exhibitions looks to add to its record-breaking achievements of 2016.

For more information on Arabian Travel Market 2017, please visit: www.arabiantravelmarket.wtm.com

قيمة قطاع السياحة في المملكة العربية السعودية ستصل إلى 81 مليار دولار بحلول العام 2026

  • المرافق الترفيهية الجديدة في المملكة ستساهم بدعم قطاع السياحة الداخلية بأكثر من 7.5٪ سنوياً حتى عام 2020
  • 61,224 غرفة فندقية سيتم إطلاقها لتلبية الطلب المتوقع من قطاعات السياحة الداخلية والدينية في السعودية
  • معرض سوق السفر العربي يسلط الضوء على أفضل مناطق الجذب السياحي في المملكة

من المتوقع أن يساهم قطاع السفر والسياحة بأكثر من 81 مليار دولار أمريكي في الناتج المحلي الإجمالي في المملكة العربية السعودية بحلول عام 2026 وذلك وفق بيانات مجلس السفر والسياحة العالمي، وهذا ما يمثل أحد أبرز الركائز الرئيسية التي ستستعرضها الجهات والشركات السعودية المشاركة في معرض سوق السفر العربي (الملتقى 2017) الذي ستنعقد فعالياته في مركز دبي التجاري العالمي خلال الفترة من 23-27 أبريل 2017.

وتُعزى هذه التقديرات بشكل رئيسي إلى نمو قطاع السياحة الداخلية في المملكة، حيث تجاوز عدد الرحلات السياحية المحلية حاجز الـ 47.5 مليون في العام الماضي (2016)، وهو ارتفاع بنسبة 2.3٪ بالمقارنة مع عام 2015. وتوجد العديد من الخطط الرامية لزيادة إنفاق الأسر على الأنشطة الثقافية والترفيهية داخل البلاد من 2.9٪ إلى 6٪ في إطار رؤية المملكة العربية السعودية 2030.

وبهذا السياق قال سيمون بريس، مدير أول معرض سوق السفر العربي: "يجري العمل على تنفيذ هذه الخطط على قدم وساق، وكانت الحكومة السعودية قد أعلنت العام الماضي عن إنشاء الهيئة العامة للترفيه، كما كشفت شركة سكس فلاغز SIX FLAGS عن خطة بارزة من نوعها لإطلاق أول حديقة ترفيهية في المملكة ومن المقرر افتتاحها في 2020/2021".

وأردف بالقول: "تسعى رؤية المملكة العربية السعودية 2030 لزيادة عدد مواقع التراث الدولي الذي تديره منظمة اليونسكو لتشجيع السياحة المحلية، كما تشهد مكة المكرمة والمدينة المنورة العديد من مشاريع تطوير البنية التحتية الرئيسية قيد التنفيذ أو في طور الإعداد".

وسيركز العارضون السعوديون في معرض سوق السفر العربي (الملتقى 2017) على تسليط الضوء على المقومات التي تتمتع بها المملكة وأبرز المشاريع المستقبلية. وبالإضافة إلى حديقة سكس فلاغز الترفيهية، ستشهد مدينة الرياض افتتاح اثنين من مراكز التسوق الكبرى وهما: مول السعودية بمساحة إجمالية تصل إلى 300 ألف متر مربع من مساحات التجزئة والترفيه والحديقة الثلجية الواسعة والفنادق، والأفنيوز الرياض بتكلفة تصل إلى 1,9 مليار دولار. كما يوجد مشروع ضخم آخر في مدينة جدة يتمثل في برج المملكة الذي سيصبح أطول ناطحة سحاب في العالم عند اكتماله.

وكشف تقرير أصدرته "كولييرز انترناشيونال" حول سوق الضيافة في المملكة العربية السعودية أن قطاع السياحة الداخلية سينمو بنسبة 7.5٪ سنوياً حتى عام 2020 بالمقارنة مع نسبة 6.1٪ للزوار القادمين من الخارج.

وفي وقت سابق من هذا الشهر، قال الأمير سلطان بن سلمان بن عبد العزيز، رئيس الهيئة العامة للسياحة والتراث الوطني، أن المملكة العربية السعودية ستصبح واحدة من أكبر اللاعبين الرئيسيين في هذا القطاع. ويأتي ذلك في أعقاب تخصيص استثمارات حكومية إضافية في قطاع السياحة بقيمة 800 مليون دولار.

وبهدف تلبية حجم الطلب المتوقع، سيتم إطلاق 61,224 غرفة فندقية جديدة في المملكة العربية السعودية على الرغم من انخفاض مستويات الإشغال ومتوسط السعر اليومي في المدن الكبرى خلال عام 2016 كنتيجة لانخفاض أسعار النفط وخفض الإنفاق الحكومي والخاص عموماً.

كما أشارت بيانات "إس تي آر" الشركة الرائدة في مجال تحليل البيانات إلى أن مستويات إشغال الفنادق في المملكة العربية السعودية في عام 2016 سجلت نسبة 59.5٪ بانخفاض بلغت نسبته 4.8٪ عن العام السابق. كما متوسط السعر اليومي بنسبة 3.9٪ ليصل إلى 764 ريال سعودي.

وأضاف سيمون بريس بالقول: "نتوقع أن يكون العام 2017 أكثر إيجابية مع تركيز واضح على السياحة الترفيهية والدينية والمحلية في البلاد في إطار مساهمة القطاعات غير النفطية".

ويعتبر سوق السفر العربي الذي ينعقد برعاية صاحب السمو الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم، نائب رئيس الدولة رئيس مجلس الوزراء حاكم دبي، الحدث الأهم والأبرز للمتخصصين في قطاع السياحة في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. وشهد هذا المعرض زيادة كبيرة في عدد الزوار بنسبة 8% في عام 2016 ليصل العدد إلى أكثر من 39,800 زائر. وسجلت الدورة السابقة مشاركة 2520 شركة عارضة، وتوقيع صفقات تجارية بقيمة تجاوزت 2.5 مليار دولار خلال فعاليات المعرض التي تمتد لأربعة أيام.
=