Tuesday, 21 February 2017

Gulfood 2017 to feature 87 Brazilian companies across four sector halls

New setup showcases Meats & Poultry, Beverages, Pulses, Grains & Cereals and World Food
  • 2017 edition expected to surpass last year’s USD 729 million business volume
UAE, February 21, 2017 – Brazilian companies are set to showcase their comprehensive range of quality products at the upcoming Gulfood, one of the largest annual food exhibitions taking place from February 26 to March 2, 2017 at the Dubai World Trade Center. The Arab Brazilian Chamber of Commerce will also have a stand spanning 33 square meters. The participation is heavily supported by the UAE Ministry of Foreign Affairs, which connected with and encouraged trade promotion sectors of 13 embassies representing countries in the Middle East and North Africa to invite buyers from their nations to visit the Brazilian companies at the fair.

A total of 87 Brazilian companies will be participating this year and it has been forecasted that the 2017 edition will surpass business volumes generated for local companies last year, which reached USD 729 million. In addition, this year’s edition will be featuring an exciting new set-up as for the first time ever, Gulfood will not be organized by national pavilions but rather by dedicated halls representing eight of the biggest commodity trading sectors. The Brazilian companies will exhibit in the Meat & Poultry (34 companies), Beverages (07), Pulses, Grains & Cereals (8) and World Food (38), halls with the latter to feature various products.

Dr. Michael Alaby, CEO, ABCC, said: “We are happy to see the wide range of companies that is set to participate in the upcoming edition of Gulfood. In the past, we have always received strong feedback with regards to Brazilian exhibitors and we believe that the significant number of participants will provide visitors with a better opportunity to sample the country’s most notable products. We are also excited to see the effect the new layout will have on the event’s footfall. We believe that sectors such as meats will greatly benefit from having dedicated spaces as many buyers are aware of the premium quality meats being offered by Brazil and can survey the wide options available within the hall. In line with this, the meats hall will be featuring a customary tasting place for buyers to sample the delectable selection of beef and poultry from Brazil. A specialty chef will also be there to present delicious and mouthwatering appetizers prepared with traditional Brazilian ingredients to be served at the World Food hall.”
Brazil and the Arab World continue to maintain strong ties as shown by data on their trade level for 2016. For that period, Brazilian exports of foodstuff amounted to USD 8,604.61 billion, with Saudi Arabia ranking first at USD 2,079.92 billion or 24.17 per cent, followed by Egypt with USD 1,361 billion at 15.82 per cent and the United Arab Emirates with USD 1,321.73 billion at 15.36 per cent. Of the total exports, sugar ranked first with the highest amount and percentage with USD 3,640 billion at 42.30 per cent of the overall, followed by Meat at USD 3,518.58 million at 40.89 per cent. Cereals ranked third at USD 527.35 million at 6.13 per cent.

Brazilian exports also extend to include Machinery which amounted to USD 183.17 million. In this sector, Egypt ranks first with USD 49.67 million or 27.12 per cent of the overall share, followed by Saudi Arabia at USD 28.30 million or 15.45 per cent of the total share, and lastly, the United Arab Emirates at third at USD 23.29 million or 12.71 per cent.
87 شركة برازيلية رائدة تستعرض أحدث منتجاتها وخدماتها خلال "جلفود 2017"

توقّعات بأن تسجّل دورة العام الجاري معدّلات أعلى في حجم الأعمال بالمقارنة مع 729 مليون دولار في الدورة الأخيرة


الإمارات، 21 فبراير 2017تستعد 87 من كبرى الشركات البرازيلية الرائدة في صناعة الأغذية لاستعراض مجموعاتها المتنوّعة من المنتجات والخدمات عالية الجودة خلال معرض الخليج للأغذية "جلفود 2017"، الحدث التجاري السنوي الأكبر من نوعه المخصّص لقطاع الأغذية والمشروبات في العالم والمزمع أن يقام في الفترة من 26 فبراير/شباط الجاري إلى 2 مارس/آذار المقبل في مركز دبي التجاري العالمي. وسيكون لـ "الغرفة التجارية العربية البرازيلية" مشاركة فاعلة في الحدث أيضاً ضمن جناح مخصّص يمتد على مساحة 33 متراً مربّعاً، وذلك بدعم من وزارة الخارجية والتعاون الدولي التي عكفت على التواصل المباشر مع مكاتب الترويج التجاري التابعة لـ 13 من السفارات الممثّلة لدول في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا وتشجيعها على دعوة التجار والمستثمرين المحليين لزيارة الشركات البرازيلية خلال الحدث المرتقب.

وبالنظر إلى الإقبال الكثيف والمشاركة الكبيرة المحتملة في الحدث هذا العام، من المتوقّع أن يشهد "جلفود 2017" معدّلات زيادة غير مسبوقة في حجم الأعمال والصفقات التجارية التابعة للشركات المحلية، وذلك بالمقارنة مع دورة العام الماضي التي سجّلت إجمالي 729 مليون دولار أمريكي. وللمرّة الأولى في تاريخ الحدث، سيتم تنظيم "جلفود 2017" وفق منهجية جديدة لا تقوم على استضافة الأجنحة الوطنية، بل سيتم تقسيم الحدث إلى قاعات مخصّصة لتسليط الضوء على ثمانية من أكبر قطاعات تداول السلع في المجال الغذائي. وستتمحور المشاركة البرازيلية في الحدث حول أربعة من هذه القطاعات الرئيسة، وذلك بواقع 34 شركة برازيلية في قاعة "اللحوم والدواجن" و7 شركات في قاعة "المشروبات" و8 شركات في قاعة "البقول والحبوب" و38 شركة في قاعة "الأغذية العالمية".

وقال الدكتور ميشيل حلبي، الأمين العام والرئيس التنفيذي لـ "الغرفة التجارية العربية البرازيلية": "نحن سعداء بالإقبال الواسع من قبل الشركات البرازيلية حيال المشاركة في دورة العام الجاري من معرض الخليج للأغذية. وبالنظر إلى الاستجابة القوية التي حظيت بها خلال الدورات السابقة، نتوقّع أن تسهم الزيادة اللافتة في أعداد الجهات العارضة البرازيلية في منح الزوّار فرصة أفضل للاطّلاع عن كثب على أبرز المنتجات الغذائية التي تتغنّى بها الدولة. وإنّنا نتطلّع قدماً حيال التصميم التخصّصي الجديد للمعرض والذي نتوقّع أن يعود بالمنفعة الكبيرة على القطاعات الرئيسة مثل قطاع اللحوم حيث سيتيح المجال أمام التجار وأصحاب المصالح من مختلف أرجاء المنطقة والعالم للتعرّف على اللحوم رفيعة المستوى التي تتفرّد بها البرازيل واستعراض الخيارات المتعدّدة التي سيتم تقديمها في القاعة المخصّصة. وعلاوةً على ذلك، ستتضمّن القاعة ركناً خاصاً للتذوّق وتجربة عيّنات من لحوم البقر والدواجن البرازيلية، بالإضافة إلى مشاركة واحد من أمهر الطهاة ذوي الخبرات العالية لإعداد تشكيلة واسعة من المقبّلات المشهية المعدّة باستخدام مكوّنات برازيلية الصنع والتي سيتم تقديمها في قاعة "الأغذية العالمية"."

وتجمع بين البرازيل ودول المنطقة العربية علاقات تجارية متينة حيث تشير البيانات والدراسات الأخيرة إلى بلوغ حجم الصادرات البرازيلية من المواد الغذائية إلى العالم العربي إجمالي 8,604.61 مليار دولار أمريكي خلال العام الماضي. واستحوذت المملكة العربية السعودية على الحصّة الأكبر من هذه الصادرات بواقع  24.17 بالمائة أي ما يعادل 2,079.92 مليار دولار، تلتها مصر بنسبة 15.82 بالمائة أي 1,361 مليار دولار، ودولة الإمارات العربية المتّحدة بنسبة 15.36 بالمائة أي 1,321.73 مليار دولار. وجاء السكر في صدارة المنتجات الأكثر تصديراً من البرازيل إلى العالم العربي، بواقع 3,640 مليار دولار أمريكي أي ما يعادل 42.30 بالمائة من إجمالي الصادرات الغذائية البرازيلية إلى المنطقة، تليها في المرتبة الثانية منتجات اللحوم بقيمة 3,518.58 مليون دولار بنسبة 40.89 بالمائة، والحبوب بنسبة 6.13 بالمائة أي 527.35 مليون دولار.

كما اشتملت الصادرات البرازيلية أيضاً على الآلات والمعدّات التي سجّلت 183.17 مليون دولار من حيث القيمة. وفي هذا الإطار، احتلت مصر المرتبة الأولى بنسبة 27.12 بالمائة أي ما يعادل 49.67 مليون دولار، تبعتها المملكة العربية السعودية بواقع 28.30 مليون دولار بنسبة 15.45 بالمائة، وأخيراً دولة الإمارات العربية المتّحدة في المرتبة الثالثة بواقع 23.29 مليون دولار أي 12.71 بالمائة.
=