Tuesday, 14 February 2017

Aldar Properties reports an 8% increase in net profit to AED 2.8 billion for 2016



·         2016 Development Sales of AED 3.5 Billion, up 17%
·         Proposed 2016 dividend of 11 fils per share, up 10%
·         2016 recurring revenue net operating income of AED 1.6 billion


Abu Dhabi, 14 February 2017: Aldar Properties PJSC (“the Company”), Abu Dhabi's leading listed property development, investment and management company, today announced net profit of AED 2.8 billion for the financial year ended 31 December 2016, up 8% from AED2.6 billion in 2015.

Underlining Aldar’s commitment to returning capital to shareholders, the company has proposed an 11 fils per share dividend for 2016, up from 10 fils per share in 2015.


Development business highlights:

·         Total development sales value of AED 3.5 billion across Aldar developments, led by Yas Acres, Mayan and West Yas
·         Yas Island destination story continues to build momentum
o   Three phases of Yas Acres launched, first two phases already sold out
o   Three further buildings launched at Mayan, 80% sold across first five buildings
·         AED 3 billion of construction contracts awarded during the year

Asset Management business highlights:

·         2016 recurring revenue net operating income of AED 1.6 billion
·         Yas Mall maintained strong trading occupancy with 94% units trading as at 31 December 2016
·         Residential portfolio occupancy: 92% as at 31 December 2016, a strong performance in the face of a challenging macroeconomic environment
·         Office portfolio occupancy: 95% as at 31 December 2016. Stable despite a softer Abu Dhabi office environment
·         Hotel portfolio occupancy for 2016: 77%, ahead the of wider Abu Dhabi market occupancy figure of 73%

Commenting on the results, H.E. Mohamed Khalifa Al Mubarak, CEO of Aldar Properties, said:

“We have enjoyed a solid year in terms of our underlying financial performance and our delivery against our strategic goals. Our business continues to mature and our diverse and robust assets have delivered consistent returns through natural market cycles. We continue to see demand for our destination development strategy to create high quality, well-situated properties in vibrant communities in Abu Dhabi. As a result, our development sales value increased 17% to AED 3.5 billion in 2016. Regarding our asset management portfolio, despite a softer operating environment, we achieved our target of AED 1.6 billion recurring revenue net operating income. 

“In 2017, we intend to focus on the opportunities presented by the growing demand for mid-market products in our development business. As for the asset management side, we remain fixed on our long term growth targets, which will be achieved through our AED 3 billion investment programme and we look forward to announcing more details on this programme shortly. We also believe there are further investment opportunities, which our strong financial position gives us the scope and visibility to explore.   

“As a result, I am pleased to announce that our Board has proposed an 11 fils per share dividend for 2016, up from 10 fils per share in 2015.”

نمو صافي أرباح الدار العقارية 8% إلى 2.8 مليار درهم للعام 2016

·         نمو مبيعات المشاريع التطويرية 17% إلى 3.5 مليار درهم
·         مجلس الإدارة يقترح  توزيع أرباح بقيمة 11 فلس للسهم، بزيادة 10%
·         تحقيق 1.6 مليار درهم صافي الدخل التشغيلي من الإيرادات المتكررة تماشياً مع الأهداف المحددة



أبوظبي، الإمارات، 14 فبراير 2017: أعلنت شركة الدار العقارية، الرائدة في مجال تطوير واستثمار وإدارة العقارات في أبوظبي، اليوم عن نمو صافي أرباحها للسنة المالية المنتهية في 31 ديسمبر 2016 بنسبة 8% إلى 2.8 مليار درهم مقارنة مع 2.6 مليار درهم للعام 2015.

وتأكيدأ على التزام شركة الدار بتحقيق قيمة مضافة للمساهمين، اقترح مجلس الإدارة توزيع أرباح نقدية بقيمة 11 فلس للسهم الواحد عن العام 2016، مقارنةً مع 10 فلوس للسهم التي تم توزيعها عن العام 2015.


أبرز المستجدات التشغيلية خلال العام 2016:

المشاريع التطويرية:

·         3.5 مليار درهم إجمالي مبيعات المشاريع التطويرية في العام 2016 بدعم من استمرار الطلب على الوحدات في مشاريع ياس إيكرز، مايان ووست ياس

·         استراتيجية تطوير الوجهات في جزيرة ياس تواصل تحقيق المزيد من التقدم
o        إطلاق ثلاث مراحل من مشروع ياس ايكرز، وتم بيع كل الوحدات في المرحلتين الأولى والثانية بالكامل
o        إطلاق ثلاثة مباني جديدة في مشروع مايان، بيع 80% من إجمالي الوحدات في المباني الخمس الأولى
·         ترسية عقود تشييد بقيمة 3 مليارات درهم

إدارة الأصول:
·         1.6 مليار درهم صافي  الدخل التشغيلي من الإيرادات المتكررة خلال العام 2016
·         حافظ ياس مول على معدلات إشغال مرتفعة حيث بلغت 94% كما في 31 ديسمبر
·         بلغ معدل الإشغال في محفظة الدار من الوحدات السكنية 92% كما في 31 ديسمبر، وهو ما يعتبر أداءً قوياً بالرغم من الظروف الاقتصادية المتغيرة.
·         95% معدل الإشغال في محفظة الدار من المساحات المكتبية كما في 31 ديسمبر، وهو مستوى مستقر بالرغم من ظروف سوق أبوظبي للمساحات المكتبية.
·         77% معدل الإشغال في محفظة الدار من الفنادق كما في 31 ديسمبر، وهو ما يتفوق على معدلات الإشغال الفندقي في سوق أبوظبي (73%).


تعليقاً على النتائج، قال سعادة محمد خليفة المبارك، الرئيس التنفيذي لشركة الدار العقارية:

"تمكنا من تحقيق أداء مالي متميز في إطار جهودنا لتحقيق أهداف استراتيجيتنا الرامية لبناء نموذج أعمال مستدام وأكثر نضجاً، وتحقيق عوائد مستقرة في ظل دورات السوق الطبيعية. لا تزال استراتيجيتنا لتطوير الوجهات تحقق المزيد من التقدم مدفوعاً باستمرار الطلب على الوحدات العقارية عالية الجودة في مواقع حيوية داخل إمارة أبوظبي. نتيجة لذلك، تمكنا من تحقيق نمو في إجمالي مبيعات المشاريع التطويرية بنسبة 17% إلى 3.5 مليار درهم خلال العام 2016. فيما يتعلق بمحفظة إدارة الأصول، وبالرغم من البيئة التشغيلية الصعبة، وصل صافي الدخل التشغيلي من الإيرادات المتكررة إلى 1.6 مليار درهم، وهو المستوى الستهدف تحقيقه وفقاً لاستراتيجيتنا.

وبالنظر للمستقبل، ترتكز جهودنا خلال العام 2017 إلى اقتناص الفرص الناتجة عن تنامي الطلب على مشروعات الإسكان المتوسط في أعمالنا التطويرية. وفيما يتعلق بإدارة الأصول، نؤكد التزامنا بتحقيق أهداف النمو على المدى الطويل، والتي سيتم تحقيقها من خلال خطة الاستثمارات بقيمة 3 مليارات درهم. وسنقوم قريباً بالإعلان عن مزيد من التفاصيل حول خططنا الاستثمارية، ونحن على قناعة بأن هناك المزيد من الفرص الاستثمارية التي يمكننا النظر فيها استناداً إلى مكانتنا المالية القوية.

"إن تحقيق قيمة مضافة لمساهمينا يبقى على رأس أولوياتنا، ويسرني الإعلان عن اقتراح مجلس إدارة الشركة توزيع 11 فلس للسهم عن العام 2016 مقارنة مع 10 فلوس للسهم التي تم توزيعها عن العام 2015."




=