Thursday, 19 January 2017

Research Groups from USA, Finland and UK Announced as Recipients of UAE Rain Enhancement Program’s 5 Million Dollar Grant




Abu Dhabi-United Arab Emirate, 17 January, 2017, (ME NewsWire): Three research groups from USA, Finland, and UK were selected as awardees of the 5 million US dollar grant awarded for the Second Cycle of the UAE Research Program for Rain Enhancement Science. His Excellency Ahmed Juma Al Zaabi, Deputy Minister of Presidential Affairs in the United Arab Emirates and Chairman of the Board of Trustees at the National Center of Meteorology and Seismology, awarded the researchers a grant on behalf of His Highness Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan.
The three awarded scientists leading the research teams are:
  • Dr. Paul Lawson, from the United States of America, for his work on investigating new approaches to rain enhancement that leverages ice production processes in cumulus clouds. 
  • Prof. Hannele Korhonen, from Finland, for her work on the role of atmospheric aerosols in efficient precipitation enhancement.
  • Prof. Giles Harrison, from the United Kingdom, for his work on the electrical properties of clouds and on rainfall modeling.
The three proposals that received awards this year were selected from 91 global scientific research proposals submitted by teams representing leading international institutions and organizations.
Launched by the Ministry of Presidential Affairs of the UAE and managed by the UAE National Center of Meteorology and Seismology (NCMS), the UAE Research Program for Rain Enhancement Science is an ambitious global initiative designed to stimulate rain enhancement research. The Program seeks to address water security challenges through international cooperation to advance scientific and technical research and innovation. The research areas that the Program addresses include the fundamental understanding of rainfall enhancement, data modeling, analysis and evaluation, and experimental design, technologies and instrumentation.
The UAE Research Program has witnessed an expansion in the geographical participation of the Second Cycle, with over 398 scientists and researchers affiliated to 180 institutes from 45 countries.
Registrations are open for the Third Cycle at http://www.uaerep.ae.

For more information about the Program: www.uaerep.ae

فرق بحثية من الولايات المتحدة وفنلندا والمملكة المتحدة تتشارك منحة برنامج الإمارات لبحوث علوم الاستمطار البالغة قيمتها خمسة ملايين دولار أمريكي

أبوظبي، الإمارات العربية المتحدة, 17 يناير 2017, ("إم إي نيوز واير"): تم اختيار فرق بحثية من الولايات المتحدة وفنلندا والمملكة المتحدة للحصول على منحة الدورة الثانية من البرنامج والبالغة قيمتها الإجمالية خمسة ملايين دولار أمريكي، وقام معالي أحمد جمعة الزعابي نائب وزير شؤون الرئاسة ورئيس مجلس أمناء المركز الوطني للأرصاد الجوية والزلازل ، بتكريم الحاصلين على المنحة بالنيابة عن سمو الشيخ منصور بن زايد آل نهيان.
وشمل الحاصلون على منحة البرنامج في دورته الثانية كلاً من:
  • الدكتور بول لاوسون من الولايات المتحدة الأمريكية، وذلك عن عمله حول البحث في منهجيات جديدة لتعديل الطقس والاستمطار المحتمل الذي يستفيد من "العملية الثانوية لإنتاج الجليد" بشكل طبيعي في السحب الركامية. أسس الدكتور لاوسون شركة SPEC في 1979 وهي شركة متخصصة بإنتاج الأدوات خاصة بفيزياء السحب، كما شارك في أكثر من 50 بحثا علميا دوليا.
  • البروفيسورة هانيلو كورهونين، من فنلندا، وذلك عن عملها في تطبيق المنهجيات المتعددة للقياس الشامل لدور الهباء الجوي في تعزيز هطول الأمطار. البروفيسورة كورهونين هي رئيسة قسم الأبحاث في المعهد الفنلندي للأرصاد الجوية حيث تعمل كرئيسة لمجموعة نمذجة الغلاف الجوي والمحيطات.
  • البروفيسور جايلس هاريسون، من المملكة المتحدة، وذلك عن عمله في نمذجة نمو قطرات المطر المشحونة، ونمذجة وتعديل هذه الشحنات باستخدام البالونات والطائرات. البروفيسور هاريسون هو أستاذ فيزياء الغلاف الجوي في جامعة ريدينغ البريطانية، ويتضمن عمله إيجاد بعض أوائل القياسات الجوية للرماد البركاني الأيسلندي الناتج من بركان "ايافيالايوكول" وذلك خلال حظر الطيران الذي فرض في أبريل 2010.

وجاء اختيار الحاصلين على منحة الدورة الثانية من بين قائمة المرشحين النهائيين التي قدّمتها اللجنة الدولية للمراجعة والتقييم المؤلفة من عشرة أعضاء خبراء يدعمها 15 مراجعاً دوليا متخصصا، وذلك عقب عملية تقييم مكثفة وشاملة لجميع البحوث الأولية. وقد قام المراجعون بتقييم البحوث وفقاً لأفضل الممارسات العالمية وبناءً على السرية والمعايير الصارمة.  

يجدر بالذكر أن البرنامج قد شهد مشاركة جغرافية أوسع في دورته الثانية، حيث تلقى 91 بحثاً من 398 عالماً وباحثاً من 180 معهداً في 45 دولة، منها فرق علمية وأكاديمية من 15 دولة لم تشارك في دورة البرنامج الأولى، وهي النمسا، وأذربيجان، وبيلاروس، وبلجيكا، وكندا، وكولومبيا، ومصر، وجورجيا، وهنغاريا، والمكسيك، وقطر، والسعودية، وصربيا، والسويد، وتركيا. كما حظيت الدورة الثانية باهتمام لافت من الباحثين المحليين، إذ احتلت دولة الإمارات المرتبة الثانية من ناحية العدد الإجمالي للبحوث الأولية المقدمة للبرنامج في 2016، لتأتي بعد الولايات المتحدة التي احتلت المرتبة الأولى.
يُشار إلى أن التسجيل مفتوح الآن لدورة العام 2017 من برنامج الإمارات لبحوث علوم الاستمطار، وذلك عبر الموقع الإلكتروني http://www.uaerep.ae.

=