Tuesday, 17 January 2017

AURAK Promotes Women’s Opportunities in STEM Education with AGYA Workshop


Ras Al Khaimah, United Arab Emirates, January 17, 2017, (ME NewsWire): The American University of Ras Al Khaimah (AURAK) in association with the Arab-German Young Academy of Sciences and Humanities (AGYA), has today launched the ‘Women in STEM Education and Career Pathways’ conference.
The international conference specifically focuses on boosting opportunities and awareness for women in science, technology, engineering and math (STEM) education. Over the course of the two days prominent women within the fields of science, technology and engineering, delivered lectures on their own personal experiences and how the situation could potentially be improved.
Reflecting on the importance of such initiatives, particularly within the Middle East and North Africa region, Professor Hassan Hamdan Al Alkim, AURAK president, stated, “As a university, I feel that we have a duty to actively promote progressive values and attitudes. Through the power of education we are obligated to encourage equal opportunities for women, both within education and the sphere of work.”
In the keynote session, ‘Women in Engineering and Higher Education’, dean of the AURAK School of Engineering, Professor Mousa Mohsen, gave a speech examining the reasons as to why women in general, and particularly those living in the Arab region, have their opportunities restricted due to numerous sociocultural factors which need to be urgently addressed. Another keynote speaker, Dr. Felizitas Sagebiel from the University of Wuppertal in Germany, tackled the issue of gender stereotypes and their harmful effects on society.
Subsequent sessions, all aimed at the empowerment of women, took place throughout Sunday and Monday, included ‘Women and Careers in Research’, ‘Shortage of Females in STEM’, ‘Promoting Women’s Entrepreneurial Skills’ and ‘Best Practices for Attracting Women to Careers in Engineering in the Arab States and Germany’. These discussions and talks were led by a number of empowered women from institutions across the UAE, Germany, Morocco and Jordan.

This initiative is the latest collaboration between AURAK and its German partners. The German Federal Ministry of Education and Research sponsored the event, while AURAK’s Dr. Ahmad Sakhrieh is also the co-president of AGYA.

الجامعة الأمريكية في رأس الخيمة تعزّز فرص المرأة في التعليم في مجالات العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات عبر ورشة عمل الأكاديمية العربية الألمانية للشباب الباحثين في العلوم والإنسانيات

رأس الخيمة، الإمارات العربية المتحدة، 17 يناير 2017, ("إم إي نيوز واير"): أطلقت اليوم الجامعة الأمريكية في رأس الخيمة، بالتعاون مع الأكاديمية العربية الألمانية للشباب الباحثين في العلوم والإنسانيات مؤتمر "المرأة في التعليم في مجالات العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات والمسيرات المهنية".

ويركز المؤتمر الدولي على تعزيز الفرص والتوعية بحضور المرأة في التعليم في مجالات العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات. وعلى مدى يومين، ألقت شخصيات نسائية بارزة في مجالات العلوم والتكنولوجيا والهندسة محاضرات عن خبراتهن الشخصية وإمكانيات تحسين الوضع الحالي.

وقال البروفيسور حسن حمدان العلكيم، رئيس الجامعة الأمريكية في رأس الخيمة، حول أهمية مثل هذه المبادرات وخصوصاً في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا: "أشعر بأنه من واجبنا، كجامعة، العمل بجدية على تعزيز القيم والمواقف التقدمية. ونحن ملزمون، من خلال قوة التعليم، على تشجيع الفرص المتكافئة للنساء، في مجالي التعليم والعمل على حد سواء".

وفي الجلسة الافتتاحية، تحت عنوان "المرأة في الهندسة والتعليم العالي"، ألقى البروفيسور موسى محسن، عميد كلية الهندسة في الجامعة الأمريكية في رأس الخيمة، خطاباً يدرس أسباب تقييد فرص النساء بشكل عام، وخاصة اللواتي يعشن في المنطقة العربية، بسبب عدد من العوامل الاجتماعية والثقافية التي تحتاج إلى أن تُعالج على وجه السرعة. وتناولت متحدثة رئيسية أخرى، الدكتور فيليزيتاس ساجبيل من جامعة فوبرتال في ألمانيا، مسألة القوالب النمطية المتعلقة بالجنسين وآثارها الضارة على المجتمع.

وأقيمت جلسات لاحقة، تهدف إلى تمكين المرأة، طوال يومي الأحد والإثنين، وبما في ذلك "النساء والمسيرات المهنية في مجال البحوث"، و"نقص عدد النساء في مجالات العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات"، و"تعزيز مهارات المرأة في ريادة الأعمال" و"أفضل الممارسات لجذب النساء إلى العمل في مجال الهندسة في الدول العربية وألمانيا". وقد ترأس هذه المناقشات والحوارات عدد من السيدات المتمكنات من مؤسسات من جميع أنحاء دولة الإمارات العربية المتحدة وألمانيا والمغرب والأردن.

وتُشكّل هذه المبادرة تعاوناً هو الأحدث بين الجامعة الأمريكية في رأس الخيمة وشركائها في ألمانيا، حيث قامت الوزارة الاتحادية للتعليم والبحث العلمي في ألمانيا برعاية الحدث. وتجدر الإشارة إلى أن الدكتور أحمد صخرية يشغل منصب الرئيس المشارك في الأكاديمية العربية الألمانية للشباب الباحثين في العلوم والإنسانيات.

=