Sunday, 20 November 2016

Sadeem Qdaisat wins STARS OF SCIENCE Season 8 on MBC4


Jordanian innovator is voted winner by combined online and jury vote on
Qatar Foundation’s flagship TV initiative

Doha, 19 November 2016: 

Medical researcher Sadeem Qdaisat is named the Arab world’s top innovator in the thrilling finale of Stars of Science, bringing the eighth season of Qatar Foundation’s hit TV show on MBC4 to a close.

This week, viewers around the world casted their vote online for one of the four Stars of Science finalists. Sevag Babikian, the savvy Lebanese innovator, took an early lead by winning the jury vote, however the combined online and jury vote earned Sadeem a score of 36.8%, enough to win $300,000 USD for GenomiQ, his automated slide dropping in genetic testing innovation. Sadeem dazzled fans and foes alike with encyclopedic knowledge of the medical field and his unmatched ability to adapt to challenges thrown his way.

With over 8.5 million views on YouTube, Facebook and Instagram this season, Stars of Science broke records for digital engagement. Four million unique users interacted with the show’s online channels this year.

Since 2009, Stars of Science has encouraged young people across the Arab region and beyond to take a dive into the world of science and technology, putting innovation at the heart of problem solving and development. The show serves as a platform for innovators to solve regional problems, supported by the resources of QF’s Qatar Science & Technology Park and many other prominent institutions within Qatar.

Algerian Abderrahim Bourouis, inventor of the smart autism shirt Wonderkit, came in second place with a score of 31.7%, earning $150,000 USD. Enthusiasts were drawn to Abderrahim’s kind heart and curious mind.

Sevag Babikian earned 23.3% to come in third with his efficient desktop 3D printer, Modifix.  With his auto scoring and management in Taekwondo system, Take One, the dedicated Ghassan Yusuf from Bahrain came in fourth place with a score of 8.2%.  Sevag won $100,000 USD, while Ghassan was awarded $50,000 USD.

Stars of Science has been the driving force behind myself, my fellow candidates and many innovators, leading us to serve our communities through science and technology,” noted Sadeem, winner of Stars of Science Season 8. “I am overjoyed to win this competition, and determined to bring GenomiQ to market. To the young people watching – you are the future of our region and our world. Have confidence in your abilities, don’t be afraid to take the road less travelled, believe in the power of education and seize any opportunity you have to make your dream a reality.”


Innovators interested in entering Stars of Science Season 9 still have time, with online applications closing on December 1st. Aspiring candidates from around the region are encouraged to apply via the official Stars of Science website: www.starsofscience.com.

سديم قديسات يفوز بلقب الموسم الثامن من برنامج نجوم العلوم
المبتكر الأردني يفوز بتصويت الجمهور ولجنة التحكيم في البرنامج الرائد من مؤسسة قطر على MBC4
الدوحة، 19 نوفمبر، 2016:
فاز الباحث الطبي سديم قديسات بلقب أفضل مبتكر عربي في الحلقة الأخيرة من برنامج نجوم العلوم، في ختام الموسم الثامن من البرنامج التلفزيوني الرائد لمؤسسة قطر على قناة MBC4.
وخلال هذا الأسبوع، صوّت المشاهدون من مختلف دول العالم عبر الإنترنت لواحد من المبتكرين الأربعة الذين وصلوا للتصفيات النهائية في برنامج نجوم العلوم. وتصدر المهندس اللبناني الباحث عن الإتقان سيفاك بابيكيان المركز الأول  بناءً على تصويت لجنة التحكيم لكن حصول سديم قديسات على 36.8% من تصويت الجمهور عبر الإنترنت وتصويت لجنة التحكيم أهّله للفوز بـ 300 ألف دولار أمريكي لتطوير ابتكاره جهاز توزيع آلي للعينات في الإختبارات الجينية GenomiQ. وقد أذهل سديم قديسات المشاهدين وخصومه في البرنامج على حد سواء لما يتحلى به من المعرفة الموسوعية في المجال الطبي وقدرته العالية على التكيف مع التحديات.
ومع أكثر من 8.5 مليون مشاهدة على يوتيوب وفيسبوك وإنستجرام هذا الموسم، حقق برنامج نجوم العلوم رقماً قياسياً في المشاركة على المنصات الرقمية. كما تفاعل أربعة ملايين مستخدم مع البرنامج عبر قنواته على الإنترنت هذا العام.
ومنذ عام 2009، شجع البرنامج ملايين الشباب في العالم العربي وما حوله للدخول في مجالي العلوم والتكنولوجيا، واضعاً الابتكار في صميم ايجاد الحلول للمشكلات وتحقيق التنمية. وشكل منصة للمبتكرين لحلّ مشكلات المنطقة مدعومين بالموارد المتاحة في واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا التابعة لمؤسسة قطر وكذلك العديد من المؤسسات البارزة الأخرى في قطر.
وجاء عبد الرحيم بورويس من الجزائر صاحب ابتكار Wonderkit، القميص الذكي الخاص بمرضى التوحد، في المركز الثاني بمعدل نقاط بلغ 31.7%، ليحصل بذلك على 150 ألف دولار أمريكي. وكان الجمهور قد أعجب بطيبة شخصية عبد الرحيم وشغفه للاستطلاع والمعرفة. 
كما جاء سيفاك بابيكيان في المركز الثالث بمعدل 23.3% لابتكاره Modifix، طابعة مكتبية ثلاثية الأبعاد عالية الكفاءة. وبذلك حل المتفاني غسان يوسف من البحرين، الذي ابتكر  TakeOne تقييم وتوثيق آلي لمباريات التايكواندو، في المركز الرابع بمعدل 8.2%. وحصل الفائزان بالمركز الثالث والرابع على جائزتين بقيمة 100 ألف دولار أمريكي و50 ألف دولار أمريكي لكل منهما على التوالي.
وبمناسبة فوزه بالمركز الأول في الموسم الثامن من برنامج نجوم العلوم، قال سديم :"كان برنامج نجوم العلوم حافزاً كبيراً لي وزملائي الآخرين في البرنامج وللكثير من المبتكرين لخدمة المجتمعات من خلال العلوم والتكنولوجيا. أنا سعيد جداً بهذا الفوز ومصمم على طرح ابتكاري GenomiQ في الأسواق. وأود أن أقول للشباب الذين يتابعون البرنامج بأنكم أنتم مستقبل منطقتنا وعالمنا، كونوا واثقين بقدراتكم، لا تخافوا من السير في طريق جديد، وكونوا واثقين بقدرات التعليم، واغتنموا كل فرصة أمامكم حتى الوصول إلى حلمكم".
جدير بالذكر أنه ما زال هناك وقت أمام المبتكرين المهتمين بالمشاركة في الموسم التاسع من برنامج نجوم العلوم، حيث سيتم إغلاق باب التسجيل في 1 ديسمبر. ويمكن للأشخاص المؤهلين والطموحين من مختلف أرجاء المنطقة التقديم عبر الموقع الرسمي لبرنامج نجوم العلوم على الرابط: www.starsofscience.com
=