Tuesday, 1 November 2016

Dubai Sponsors USD 3bn Airports Finance Deal


Dubai to Enable Passenger Traffic Target of 146m by 2025;
New Al Maktoum International Airport Set to be Primary Airport for Dubai, and Home to Emirates Airline from 2025

Dubai, United Arab Emirates

Dubai’s two international airports are set for a capacity-boosting, capex-fueled expansion that will enable them to serve up to 146m passengers by 2025, due in large part to a proposed initial USD 3bn financing transaction announced today by its government.

Already, Dubai International Airport (DXB) is the world’s largest international airport at 78m passengers in 2015, with a 13% average compound annual growth rate since 2000.  The new Al Maktoum International Airport (DWC) is planned to become the primary airport for Dubai, as well as the home to Emirates Airline from 2025.

“Dubai remains firmly committed to the development of the Al Maktoum International Airport and to the growth of the global aviation sector, and this initial USD 3bn transaction to support Dubai’s ambitious 2025 passenger capacity targets is testament to our belief,” said H.H. Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Chairman of Dubai’s Supreme Fiscal Committee.

“In line with Dubai’s vision to maintain its status as one of the world’s most important cultural and commercial centres, the planned expansion of both of the city’s airports is critically important, and our department is proud to play a vital role in their ongoing financing, just as we have with other similarly major projects,” said Abdulrahman Saleh Al Saleh, Director General, Department of Finance for the Government of Dubai (DOF).

Under the proposed financing arrangement, coordinated by DOF, Investment Corporation of Dubai (ICD) and Dubai Aviation City Corporation (DACC), the three parties will work jointly to raise financing from various liquidity sources, both conventional and Islamic. HSBC is acting as Financial Advisor.

دعماً لهدف الوصول إلى 146 مليون مسافر سنوياً عبر مطارات دبي بحلول 2025
حكومة دبي ترعى صفقة تمويل لمطار آل مكتوم بثلاثة مليارات دولار

"آل مكتوم الدولي" في 2025 مطاراً رئيسياً للإمارة ومقراً لطيران الإمارات

دبي، دولة الإمارات العربية المتحدة

أعلنت اليوم حكومة دبي عن رعايتها تمويلاً أولياً يرمي إلى تعزيز القدرة الاستيعابية لمطار آل مكتوم الدولي، تبلغ قيمته ثلاثة مليارات دولار. وقالت الحكومة إن هذا التمويل يجعل كلاً من مطار دبي الدولي ومطار آل مكتوم الدولي مهيّأين لتحقيق نمو كبير في القدرة الاستيعابية للمسافرين، بفضل التوسع المرتقب في النفقات الرأسمالية، الذي سوف يمكّن المطارين الدوليين مجتمعين من خدمة ما يصل إلى 146 مليون مسافر سنوياً بحلول العام 2025.

وبهذه المناسبة، أكّد سمو الشيخ أحمد بن سعيد آل مكتوم، رئيس اللجنة العليا للسياسة المالية بدبي، التزام دبي الثابت بتطوير مطار آل مكتوم الدولي ومساهمتها الجادّة والفعالة في نمو قطاع الطيران العالمي، قائلاً إن التمويل البالغة قيمته ثلاثة مليارات دولار "يدعم طموحات دبي في زيادة القدرة الاستيعابية لمطاراتها ويصبُّ في تحقيق رؤيتنا لمستقبل الطيران في الإمارة".

من جانبه، لفت عبدالرحمن صالح آل صالح، المدير العام لدائرة المالية بحكومة دبي، إلى الأهمية الكبيرة التي تحظى بها التوسعة المزمع تنفيذها في مطار آل مكتوم الدولي، مؤكّداً أنها تتماشى مع رؤية دبي الرامية إلى تعزيز مكانتها كأحد أهمّ المراكز السياحية والتجارية والثقافية في العالم، وقال: "تفخر دائرة المالية بتأدية الدور الحيوي المناط بها في تمويل التوسِعات التي يشهدها مطارا آل مكتوم ودبي الدوليين، وذلك في سياق حرصنا الدائم على تعزيز نمو دبي من خلال دعم عمليات التمويل اللازمة لإقامة مشاريع البنية التحتية الحيوية في الإمارة".

ويُعتبر مطار دبي الدولي من جانبه أكبر مطار للمسافرين الدوليين في العالم، بسِعة وصلت في العام 2015 إلى 78 مليون مسافر، وقد استطاع هذا المطار تحقيق معدل نمو سنوي مركّب قدره 13 بالمئة منذ العام 2000. أما مطار آل مكتوم الدولي فيُنتظر أن يُصبح المطار الرئيسي لإمارة دبي ومقراً لشركة طيران الإمارات، بحلول العام 2025.

تجدر الإشارة إلى أن كلاً من دائرة المالية بحكومة دبي، ومؤسسة دبي للاستثمار، ومؤسسة مدينة دبي للطيران، سوف تضافر جهودها تحت مظلة اتفاقية التمويل المقترحة للحصول على التمويل من مختلف مصادره، سواءالتقليدية أو الإسلامية. ويلعب دور المستشار المالي في ترتيب هذا التمويل بنك "إتش إس بي سي".

=