Tuesday, 22 November 2016

Brazil registers significant growth in construction material exports to Arab World


UAE leads region with USD 15.69 million in 2016 so far
Brazilian companies showcase top-quality products in Big 5 following support of ABCC

UAE, November 22, 2016 – The Arab-Brazilian Chamber of Commerce (ABCC) has recently noted the significant growth in construction material exports to the Arab World. The strong numbers indicate that the UAE is a leading country for Brazilian exports in 2016 with USD 15.69 million recorded for the year alone so far. This reflects the strong trade relations between Brazil and the UAE as well as the thriving real estate sectors of both countries.
The ABCC emphasized this during its participation in The Big 5, one of the leading platforms for enhancing trade levels in the construction industry. A number of notable Brazilian companies are also participating in the event and showcase their wide range of top-quality products and services. The Arab World in general has recorded an impressive growth in Brazilian exports from 2015 to 2016, with the UAE leading with a 15.21 per cent growth and a share of 63.08 per cent.
Saudi Arabia, registered the next largest volume of exports, followed by Qatar, Kuwait, Bahrain, Oman and Yemen. In addition, Yemen, registered the highest percentage of growth from 2015 at 452 per cent, followed by Bahrain at 231.88 per cent, Oman at 94.89 per cent, then Kuwait, UAE, Saudi Arabia and then Qatar.
The construction products increased from its 2015 numbers to its current 24.87 million, featuring a growth of 2.15 per cent. In terms of share in millions of US dollars, Granite is leading with share at 22.40 per cent or USD 5.57 million, and featuring a growth of 41.32 per cent. It is then followed by Plywood, Veneered Panels & Similar Laminated Wood; Glazed Ceramic Flags & Paving, Hearth Tiles; Wooden Furniture for Bedrooms; Plastics, Polymers and Resins ; and Appliances for Pipes, Boiler Shells, Tanks, Vats and the likes.

“The UAE and Brazil have continued to enjoy strong trade relations over the years. This has helped facilitate the export of top-quality materials Brazil has been known for, which in turn fuels the Arab World’s ambitious expansion in the form of innovative and pioneering real-estate projects. With many developments on the horizon, the Big 5 event is the ideal platform to showcase the specialties of Brazilian construction companies and how these can benefit the region’s growing construction sector,” concluded Michel Alaby, Secretary-General and CEO ABCC.

البرازيل تسجل نمواً كبيراً في صادراتها من مواد البناء والإنشاءات إلى العالم العربي
  • الإمارات هي الدولة الأكثر استيراداً لهذه المواد وبواقع 15.69 مليون دولار منذ بداية العام إلى الآن

  • الشركات البرازيلية تعرض منتجات عالية الجودة في "الخمسة الكبار" بدعم من الغرفة التجارية العربية البرازيلية

الإمارات، 22 نوفمبر، 2016أشارت الغرفة التجارية العربية البرازيلية مؤخراً إلى نمو كبير في حجم الصادرات البرازيلية من مواد البناء والإنشاءات إلى العالم العربي، كما تشير الأرقام إلى أن دولة الإمارات هي من بين أهم الدول المستقطبة للصادرات البرازيلية من هذه المواد خلال العام الجاري وبواقع 15.69 مليون دولار منذ بداية العام وحتى الآن، وهو ما يعكس العلاقات التجارية القوية بين البرازيل ودولة الإمارات، بالإضافة إلى ازدهار القطاع العقاري في البلدين.

وأكدت الغرفة التجارية العربية البرازيلية ذلك خلال مشاركتها في معرض "الخمسة الكبار"، أحد المنصات الرائدة لتعزيز مستويات التجارة في مجال الإنشاءات. حيث يشارك في هذا الحدث عدد من أبرز الشركات البرازيلية التي تعرض مجموعة واسعة من المنتجات والخدمات عالية الجودة. وسجلت الدول العربية بشكل عام ارتفاعاً كبيراً في وارداتها من البرازيل في الفترة من 2015 إلى 2016، حيت تأتي دولة الإمارات في المقدمة بنمو بنسبة 15.21% وحصة تصل إلى 63.08%. أما المملكة العربية السعودية فسجلت ثاني أكبر حجم استيراد من البرازيل، تلتها قطر ومن ثم الكويت والبحرين وعُمان واليمن. كما سجلت اليمن أعلى نسبة نمو اعتباراً من العام 2015 وبواقع 452%، تلتها مملكة البحرين بواقع 231.88% ثم عُمان بنسبة 94.89% والكويت ودولة الإمارات والسعودية وأخيراً قطر.

وارتفع حجم صادرات المواد الإنشائية من الأرقام التي تم تسجيلها في العام الماضي إلى نحو 24.87 مليون دولار حالياً، أي بنمو بلغ 2.15%. أما فيما يتعلق بحصة هذه المواد بملايين الدولارات، فيأتي الغرانيت في المقدمة بحصة بلغت 22.40% أو 5.57 مليون دولار وبنمو بلغ 41.32%. ويأتي بعد ذلك الخشب الرقائقي، والألواح المطعمة بالقشرة الخشبية والخشب المعاكس، وبلاط السيراميك المصقول للرصيف والمدافئ، والأثاث الخشبي لغرف النوم، والبوليمرات والراتنجات، والأدوات المخصصة للأنابيب، وأغطية المراجل، والخزانات، والأحواض وغيرها.

وقال ميشيل حلبي، الأمين العام والرئيس التنفيذي للغرفة التجارية العربية البرازيلية: "تتمتع دولة الإمارات والبرازيل بعلاقات تجارية قوية طويلة الأمد، ما سهل من ارتفاع حجم صادرات المواد عالية الجودة التي تعرف بها البرازيل، الأمر الذي يغذي بدوره التوسع الطموح للعالم العربي في مجال تنفيذ المشاريع العقارية المبتكرة والرائدة. ومع وجود العديد من المشاريع العقارية في الآفق، يشكل معرض "الخمسة الكبار" منصة مثالية لعرض المنتجات التي تتخصص بها شركات الإنشاءات البرازيلية وكيف يمكن لهذه المنتجات أن تسهم في دعم قطاع الإنشاءات المتنامي في المنطقة".
=