Tuesday, 15 November 2016

3rd Anti-Infective Middle East Forum raises awareness on medical advances in antibiotics



UAE’s anti-infective private market accounts USD 231.84 million


UAE, November 14, 2016 - The 3rd Anti-Infective Middle East (ME) Forum, which was held in Dubai recently, highlighted the awareness on medical advances in antibiotics to improve the understanding of healthcare practitioners which would ultimately reflect on the general public’s proper use of antibiotics with an emphasis on skin infections, generic drugs, and the latest antibiotics available to transform the regional medical practice.

Antibiotics remain the most effective treatment for several life-threatening bacterial diseases, making fatal infections easily curable and major medical advances such as chemotherapy and organ transplant possible. In 2015, the UAE’s anti-infective private market was worth nearly USD 231.84 million, with sales of antibiotics totalling about 13 million units – representing a 9.5 per cent increase in value and an 11.5 per cent rise in unit sales over 2014.

While antibiotics continue to be wonder drugs, their overuse is harmful as it compromises effectiveness. Antibiotic resistance occurs when bacteria transform their structure, impacting the efficacy of drugs, chemicals or other agents designed to cure or prevent infections. The bacteria survive and continue to multiply, causing more harm by either neutralizing the antibiotic, pumping it out, or changing the site of the antibiotic attack so as not to affect the functions of the bacteria.

Professor Dr. Hussain Al Rahma, President of Emirates Intensive Care Society (EICS), said: “Antibiotic resistance is an emerging global healthcare huge challenge as it’s promotes resistant strains of bacteria. Repeated and improper use of these medicines are the primary cause of increased drug-resistant bacteria and therefore needs immediate attention. We urge patients to take antibiotics only under prescription from a recognised healthcare professional and exactly as prescribed. It should never be taken for viral infections, shared with others, or stored for future use; leftovers should be immediately discarded.”


The conference, which was organised by Bayer Middle East, a leading life sciences company, organised, came out with several recommendations, most important among these is that everyone from health workers and members of the public must unite to reduce the phenomenon of bacterial resistance to antibiotics so as not to aggravate this problem that can lead to serious consequences.

"منتدى الشرق الأوسط الثالث للمضادات الحيوية" يناقش تعزيز الوعي بالتقدم الحاصل في مجال المضادات الحيوية

231.84 مليون دولار قيمة سوق الامارات للمضادات الحيوية


الإمارات، 14 نوفمبر، 2016 – ناقش "منتدى الشرق الأوسط الثالث للمضادات الحيوية" (3rd Anti-Infective Middle East Forum) الذي انعقد في دبي مؤخراً، تعزيز الوعي بالتقدم الحاصل في مجال المضادات الحيوية بهدف تحسين خبرات ممارسي الرعاية الصحية في ما ينعكس على سلوك عامة الناس فيما يتعلق بالاستخدام الصحيح للمضادات الحيوية مع التركيز على الالتهابات الجلدية وأحدث المضادات الحيوية المتوفرة من أجل إحداث نقلة في الممارسة الطبية على الصعيد الإقليمي.

ولا تزال المضادات الحيوية العلاج الوحيد والأكثر فعالية للعديد من الأمراض البكتيرية المهددة للحياة، ما يجعل من حالات العدوى المميتة سهلة العلاج، والعلاج الكيماوي وزراعة الأعضاء ممكناً. وبلغت قيمة السوق الخاصة لمضادات الالتهاب في دولة الإمارات خلال العام الماضي حوالي 231.84 مليون دولار، مع بيع مضادات حيوية بحوالي 13 مليون وحدة، أي بزيادة قدرها 9.5% من حيث القيمة وارتفاع بنسبة 11.5% في مبيعات الوحدات عن العام 2014.

وفي حين تستمر المضادات الحيوية بأداء دورها كدواء فعال، إلا أن استخدامها بإفراط أو بطريقة غير صحيحة يكون ضاراً كونه ينعكس على فعاليتها. وتحدث مقاومة المضادات الحيوية عندما تقوم البكتيريا بتغيير بنيتها، ما يؤثر على فعالية الدواء وغيرها من العوامل المصممة لعلاج أو منع الالتهابات، حيث تبقى البكتيريا على قيد الحياة ويتزايد عددها مسببة المزيد من الضرر إما عن طريق تحييد فعالية المضاد الحيوي والتخلص منه، أو تغيير موقع هجوم المضاد الحيوي بحيث لا يؤثر على وظائف البكتيريا. وقد اتخذت الهيئات الصحية في دولة الإمارات تدابير هامة في هذا الإطار مثل وضع القوانين الصارمة التي تحد من الإستخدام غير الصحيح للمضادات الحيوية وتنفيذ الحملات التثقيفية التي تحذر من الاستخدام العشوائي لها.

وقال الدكتور حسين آل رحمة، رئيس جمعية الإمارات للعناية المركزة: "تشكل مقاومة المضادات الحيوية للبكتيريا تحدياً كبيراً في قطاع الرعاية الصحية العالمي كونها تؤسس لسلالات مقاومة من البكتيريا. ويعد الاستخدام المتكرر وغير الصحيح للمضادات الحيوية السبب الرئيسي لزيادة أعداد البكتيريا المقاومة للأدوية مما يدعو إلى حاجة فورية للاهتمام بهذا الأمر. ونحث المرضى على تناول المضادات الحيوية بموجب وصفة طبية فقط من قبل طبيب متخصص وكما يتم تحديده في هذه الوصفة بالضبط. وينبغي ألا يتم أخذ هذه المضادات الحيوية لعلاج العدوى الفيروسية أو تقاسمها مع الآخرين أو تخزينها للاستخدام المستقبلي، كما يجب التخلص مما يتبقى من هذه المضادات بشكل فوري".

وقد خرج المؤتمر الذي نظمته "باير الشرق الأوسط" (Bayer Middle East)، إحدى الشركات الرائدة في مجال علوم الحياة، بتوصيات من أهمها ضرورة تكاتف الجميع سواء من العاملين في المجال الصحي أو من عامة الناس للحد من ظاهرة مقاومة البكتيريا للمضادات الحيوية حتى لا تتفاقم هذه المشكلة مما يؤدي إلى عواقب وخيمة.
=