Monday, 10 October 2016

Emirates and Google join hands to launch “Celebrating Arabic Reading”

Initiative encourages millions to read, with highest discounted access to over 4,000 Arabic books at the Google Play Store

Cairo, Egypt, Monday 10 October: Emirates Airline and Google are ‘Celebrating Arabic Reading’ all through October in a collaboration to reach millions of smartphone users in the region, and support the UAE’s Year of Reading, a national initiative spearheaded by HH Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum. The aim of the UAE’s Year of Reading is to nurture an entire generation of lifelong readers, and ensure the groundwork is in place to support the country’s knowledge economy goals.

The mission of the ‘Celebrating Arabic Reading’ initiative is to make Arabic books more accessible for first-time online book readers and book lovers alike with unprecedented discounts of up to 90% off on online books at the Google Play Books store, the world’s largest ebookstore that hosts more than 5 million titles and offers readers smart technology.  Discounts are valid across nine countries in the Google Play Store (both in IOS and Android) for: the UAE, Kingdom of Saudi Arabia, Qatar, Bahrain, Oman, Kuwait, Lebanon, Jordan and Egypt. This is the first such online book initiative, and the first discount of this scale in the region at the Google Play Store.

For a four-week period, Google will run its highest ever discount on the Play Books store on more than 4,000 popular fiction, non-fiction and children’s titles in an effort to reach millions of smartphone users in the Middle East and GCC.

His Highness Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Chairman and Chief Executive, Emirates Airline and Group commented on Emirates’ partnership with Google: “Books can stimulate, inform, touch minds and hearts, and open up a world of possibilities for readers. As founding sponsors of the Emirates Airline Festival of Literature, we are staunch supporters of the written word.

Our ‘Celebrating Arabic Reading’ initiative with Google aims to encourage more people to read, and try out Arabic e-books. Smartphones and tablets are increasingly a part of our daily lives, so it makes perfect sense to promote reading on these new platforms as well. People are hungry for content, especially Arabic digital content, and there isn’t a smarter investment for the future of this region than providing access to e-books to broaden the horizons of millions.”
Ronan Harris, Vice President for Large Customer Sales for Google Europe Middle East and Africa said: “Technology has always played a pivotal role in providing people with equal access to information, and empowering them with knowledge. That’s something we’re very passionate about at Google and it’s in line with our core mission here in MENA to help promote and preserve local Arabic content on the web whether it was on YouTube, Search, Maps or Play. Through our collaboration with Emirates, we hope we can make Arabic literature more accessible and enjoyable than ever. There is so much opportunity to build the digital ecosystem here and we’re happy to have partners like Emirates make it happen.”

To showcase the best of Arabic content, Emirates also commissioned the Emirates Airline Festival of Literature and the Emirates Literature Foundation to help identify and curate a collection of over 50 Arabic books in the Google Play Books store that will be discounted at 90% off.  This curated book collection encompasses a wide variety of bestselling fiction and nonfiction titles such as Rua Falsafia Fel Hekam Wal Forousia and Tell You About My Tribe, as well as a robust list of children's e-books like Creatures on the Ceiling, Altghrayib Al-Bilaliyah and I Love.

Emirates actively supports and sponsors a number of educational and cultural initiatives in the UAE, including the Emirates Airline Festival of Literature, which last year attracted over 40,000 participants, 170 writers, thinkers and speakers from 35 countries. The airline also supports literature through its extensive audio-book section on ice, as well as engaging author interviews on Emirates World, a popular channel on ice. In addition, Emirates SkyCargo recently carried almost 8 tonnes of books to different parts of the world to support reading.

Internet connectivity and mobile technology has helped cut the information divide in the Arab world. More people than ever own or have access to a digital device, whether it is a tablet, mobile phone or laptop. According to the Mobile Economy Arab States 2015 Report, over 200 million people across the region are subscribed to a mobile device, presenting a unique opportunity to deliver e-book and educational content.

The UAE 2021 Vision and National Agenda includes a direct emphasis on Arabic language literacy. Data from 2014 shows that just under 60% of students are currently at this level in the UAE. By 2021, the UAE is targeting that 90% of students have proficient Arabic literacy skills.

According to UNESCO research, 67% of adults living in Arab States have basic literacy skills, compared to a global average of 82%, underscoring the need for developing local, relevant Arabic content on the web which is central to information knowledge sharing.

Books can be accessed on this link:  
طيران الإمارات وGoogle يطلقان مبادرة "هيا نحتفل بعام القراءة"
المبادرة تشجع الملايين على القراءة وتتيح تخفيضات كبيرة
على نحو4000  كتاب إلكتروني من متجر Google Play

القاهرة، مصر، 10 أكتوبر 2016: تشترك طيران الإمارات مع Google في إطلاق مبادرة "هيا نحتفل بعام القراءة"، طوال شهر أكتوبر الجاري، وذلك بهدف الوصول إلى الملايين من مستخدمي الهواتف الذكية في المنطقة، ودعم مبادرة "عام القراءة في دولة الإمارات العربية المتحدة"، وهي مبادرة وطنية أطلقها صاحب السمو الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم، نائب رئيس الدولة رئيس الوزراء حاكم دبي (رعاه الله). ويهدف عام القراءة في الدولة إلى تربية جيل كامل من الشباب على القراءة مدى الحياة، وضمان ترسيخ أسس تدعم أهداف الاقتصاد القائم على المعرفة في الدولة.
وتتمثل رسالة مبادرة "هيا نحتفل بعام القراءة" في جعل الوصول إلى الكتب الإلكترونية الصادرة باللغة العربية أكثر سهولة لمن يمارسون القراءة لأول مرة ولعشاق القراءة على السواء، وذلك من خلال تخفيضات غير مسبوقة بنسبة تصل إلى 90% على أسعار الكتب الإلكترونية المتوفرة في متجر Google Play، أكبر متجر للكتب الإلكترونية في العالم.
وقال سمو الشيخ أحمد بن سعيد آل مكتوم، الرئيس الأعلى الرئيس التنفيذي لطيران الإمارات والمجموعة، في سياق تعليقه على الشراكة بين طيران الإمارات وGoogle: "يسعدنا في مجموعة الإمارات دعم هذه المبادرة الرائدة، خاصة وأن الكتب يمكن أن تلعب دوراً حيوياً في تعزيز المعرفة والثقافة، وملامسة العقول والقلوب، إلى جانب فتح عالم من الإمكانات أمام القراء. وتتكامل هذه الرعاية مع جهودنا الدؤوبة لرعاية وتشجيع الأدب والثقافة، من خلال أنشطة ومبادرات عديدة من أبرزها مهرجان طيران الإمارات للآداب الذي تعد طيران الإمارات الراعي المؤسس له".
وتسري التخفيضات في متجر Google Play (يمكن تحميله من خلال هواتف iSO وأندرويد)، في تسع دول هي دولة الإمارات العربية المتحدة، المملكة العربية السعودية، قطر، البحرين، سلطنة عمان، الكويت، لبنان، الأردن ومصر. وتعد هذه أول مبادرة تتعلق بالكتب الإلكترونية، كما يعد التخفيض المتاح ضمن المبادرة الأول من نوعه بهذا الحجم في المنطقة لدى متجر Google Play.
وعلى مدى فترة تستمر أربعة أسابيع ، يقوم متجر Google  بتوفير أكثر من 4000 كتاب من الروايات الأدب الشعبي والواقعي وأدب الأطفال ومختلف المعارف بأسعار في متناول اليد، وذلك في مسعى للوصول إلى الملايين من مستخدمي الهواتف الذكية في دول مجلس التعاون الخليجي ومنطقة الشرق الأوسط عامةً.
وأضاف سمو الشيخ أحمد بن سعيد آل مكتوم بقوله: "تهدف مبادرتنا التي أطلقناها مع Google  إلى تشجيع المزيد من الناس على القراءة، والاطلاع على الكتب الإلكترونية الصادرة باللغة العربية. فقد باتت الهواتف الذكية والحواسيب اللوحية تمثل على نحو متزايد جزءاً من حياتنا اليومية، ومن المنطقي أن نستخدم هذه المنصات في تشجيع القراءة أيضاً. فالناس نهمون للمحتوى، وبشكل خاص المحتوى الرقمي باللغة العربية، ويعد تسهيل الوصول إلى الكتب الإلكترونية لتوسيع آفاق الملايين من شباب وإثراء ثقافاتهم ومعلوماتهم بمثابة استثمار مثالي في مستقبل المنطقة".
وقال رونان هاريس، نائب رئيس مبيعات كبار العملاء لمناطق أوروبا والشرق الأوسط وأفريقيا في Google: "لطالما لعبت التقنية دوراً محورياً في تزويد الناس بفرص متساوية للوصول إلى المعلومات، وتمكينهم من الحصول على المعرفة، وهو شيء يستأثر تماماً بشغفنا ويتماشى مع مهمتنا الرئيسة في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا المتمثلة في المساعدة على ترويج وحفظ المحتوى العربي على الشبكة الدولية للمعلومات، سواءً عبر وسائط YouTube، Search، Maps  أو Play. ومن خلال تعاوننا مع طيران الإمارات، نأمل في أن نجعل الأدب العربي أكثر تداولاً من ذي قبل. وثمة الكثير من الفرص المتاحة لبناء النظام البيئي الرقمي هنا، ونحن سعداء بأن يكون لدينا شركاء كطيران الإمارات في تحقيق هذا المسعى".
ولإبراز أهم مميزات المحتوى العربي، عهدت طيران الإمارات إلى مهرجان طيران الإمارات للآداب ومؤسسة الإمارات للآداب بمهمة المساعدة في تحديد وتصنيف مجموعة تشمل أكثر من 50 كتاباً عربياً في متجر Google Play، حيث ستسري عليها تخفيضات سعرية بنسبة 90%. وتشمل هذه المجموعة المصنفة من الكتب تشكيلة متنوعة من مؤلفات الأدب الخيالي والواقعي ككتاب "رؤى فلسفية في الحكمة والفروسية" و"عن قبيلتي أحدثكم"، بالإضافة إلى باقة من كتب الأطفال مثل "مخلوقات على السقف"، "التغريبة البلالية" و"أنا أحب".
يذكر أن طيران الإمارات تدعم وترعى مبادرات تعليمية وثقافية في دولة الإمارات العربية المتحدة، بما في ذلك مهرجان طيران الإمارات للآداب، الذي استقطب في دورة العام الماضي  أكثر من 170 من مشاهير الكتاب والمفكرين والمتحدثين من 35 دولة. كما تدعم الناقلة الآداب أيضاً من خلال خياراتها واسعة النطاق من الكتب المسموعة المتوفرة عبر نظامها للترفيه الجوي ice، فضلاً عن إجراء مقابلات شيقة مع الكتاب والمؤلفين عبر قناة عالم طيران الإمارات، وهي قناة تبث عبر نظام ice وتحظى بشعبية كبيرة. وبالإضافة إلى ذلك، نقلت الإمارات للشحن الجوي، ذراع الشحن الجوي في طيران الإمارات، مؤخراً أكثر من 8 أطنان من الكتب إلى أجزاء مختلفة من العالم لدعم القراءة.
يذكر أن سهولة الاتصال بالإنترنت وتطور تقنيات الهواتف المتحركة تساهم في تضييق هوة المعلومات في العالم العربي، حيث بات المزيد من الأشخاص الآن وأكثر من أي وقت مضى يمتلكون أو يستطيعون الوصول إلى أجهزة رقمية، سواءً كانت حواسيب لوحية، هواتف متحركة أم كمبيوترات محمولة. وطبقاً لتقرير اقتصاد الهاتف المتحرك في الدول العربية 2015، فإن أكثر من 200 مليون شخص على مستوى المنطقة مشتركون في جهاز متحرك، ما يمثل فرصة فريدة لتوفير كتب إلكترونية ومحتوى تعليمي لشرائح واسعة من سكان المنطقة.
وتتضمن الأجندة الوطنية لرؤية دولة الإمارات العربية المتحدة 2021 تأكيداً مباشراً على الأدب العربي. وطبقاً لبيانات عام 2014، فإن أقل من 60% من الطلبة في الدولة يحظون باطلاع مناسب على الأدب حالياً. وتستهدف دولة الإمارات رفع هذه النسبة إلى 90% بحلول 2021.
وطبقاً لبحث صادر عن منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلوم والثقافة (اليونسكو)، فإن 67% من البالغين الذين يعيشون في الدول العربية يمتلكون مهارات الأدب الأساسية، بالمقارنة مع المتوسط العالمي البالغ 82%، ما يؤكد الحاجة إلى تطوير محتوى عربي محلي ذي صلة على الشبكة الدولية للمعلومات، وهو ما يقع موضع القلب من عملية تبادل المعرفة والمعلومات.

No comments:

Post a Comment