20 September, 2016

Maritime leaders to discuss regional prospects in challenging global trade conditions


International line-up of industry experts to weigh up current and future impact of continued low oil prices and slowing Chinese trade at Seatrade conference

The eighth edition of the biennial Seatrade Maritime Middle East (SMME) exhibition and conference, which takes place in Dubai from 31 October to 2 November 2016, will open with an economic forum session addressing the challenges and prospects for the industry in light of future oil price forecasts, the state of the Middle East economy and the effect of the Chinese trade slowdown on the region’s maritime sector.

SMME, a part of Dubai Maritime Week, has speakers and delegates representing international and regional shipping operators, ports, financiers and associated maritime professionals, who will gather for a high profile 90-minute panel session, moderated by broadcast journalist, Eithne Treanor, that will set the tone for the three-day conference and exhibition.
According to data released by FocusEconomics, Middle East and North Africa (MENA) region growth continues to be hampered by geopolitical risks and weak global growth, with oil-driven economies most impacted in light of the unstable oil price scenario, with regional consolidation also hampering short-term growth. The online forecast expects inflation at 4.6% in 2016, increasing to 4.9% in 2017.

“In its August 2016 update, FocusEconomics’ panel of analysts kept the region’s growth projections stable at a conservative 2.3% (growing to 3% in 2017), which, if it holds will be the weakest growth rate since the apex of the financial crisis in 2009. This is sounding a warning bell for government and industry leaders across the region, and SMME 2016 will provide a timely and essential platform for discussion as the maritime community looks at ways to mitigate, consolidate and re-strategise amidst this prolonged period of uncertainty,” said Chris Hayman, Chairman, Seatrade.

Held under the patronage of HH Sheikh Hamdan bin Mohamed bin Rashid Al Maktoum, Crown Prince of Dubai, SMME is the largest maritime event in the regional calendar

Other panelists at the opening session include Abdulrahman Essa Al-Mannai, President & CEO, Milaha; Marcus Machin, CEO, Tufton Oceanic Finance Group; Admiral Mohab Mohamed Mameesh, Chairman & MD, Suez Canal Authority; Tim Power, MD, Drewry; and Jamal Majid Bin Thaniah, Non-Executive Director and Vice Chairman, DP World.

According to Hayman, amongst other issues likely to affect the regional maritime sector, such as Europe’s refugee and debt crises, US monetary tightening and Brexit, the panelists will also debate the impact of China’s slowing trade and the country’s economic stability.

“At the start of 2016, the IMF warned that the effect of China rebalancing its economy will continue to impact global economic growth through 2017. However, it also highlighted a gradual improvement of growth rates for some currently ‘distressed’ Middle Eastern economies, which could – in the longer term - see a revival of maritime opportunity in certain locations.

“But with other geopolitical issues in play, including ongoing discussions surrounding the need for a production limitation commitment from Russia and Saudi Arabia, which was a major talking point at the recent G20 Summit in China, as well as the impact of the US’ shale oil market on future crude oil prospects, this is a challenging market for the MENA maritime industry at present.”

More than 7,000 participants from 67 countries are expected throughout the show, which is set to evaluate current market challenges as well as look at ground-breaking case studies such as Egypt’s Suez Canal expansion, alongside a series of technical forums in association with IMarEST.

Over 240 exhibitors from more than 30 countries will also be represented on the exhibition floor this year, which extends to over 4,300 square metres - Japan, Denmark, Qatar, Singapore are participating with dedicated country pavilions.  Major delegations from Saudi Arabia, UK, Egypt and China, will be visiting the 61st International Shipsuppliers & Services Association's (ISSA) Convention, which is a partner of SMME 2016.

   
خبراء القطاع البحري يناقشون تأثير ظروف التجارة العالمية على صعيد المنطقة

  • الحدث يسلط الضوء على أبرز الجوانب الحالية والمستقبلية لاستمرار انخفاض أسعار النفط وتباطؤ التجارة الصينية على قطاع النقل البحري

تنعقد الدورة الثامنة من مؤتمر ومعرض سيتريد الشرق الأوسط للقطاع البحري في دبي خلال الفترة 31 أكتوبر - 2 نوفمبر عام 2016، ويفتتح هذا الحدث الرائد الذي ينعقد كل عامين فعالياته بتنظيم جلسة المنتدى الاقتصادي لتسليط الضوء على أبرز التحديات الراهنة والآفاق المستقبلية وارتباطها بتوقعات أسعار النفط، والوضع الاقتصادي في منطقة الشرق الأوسط، وتأثير تباطؤ التجارة الصيني على قطاع النقل البحري في المنطقة.

ويعد مؤتمر ومعرض سيتريد الشرق الأوسط للقطاع البحري جزءاً من فعاليات أسبوع دبي البحري الذي ينعقد برعاية سمو الشيخ حمدان بن محمد بن راشد آل مكتوم، ولي عهد دبي، في نهاية شهر أكتوبر القادم. وستتم استضافة نخبة من أبرز المتحدثين وممثلي شركات الشحن الدولية والإقليمية والموانئ بالإضافة إلى الممولين والمهنيين والعاملين في القطاع البحري في جلسة نقاش لمدة 90 دقيقة تديرها الصحفية إيثني ترينور.

ووفقاً للبيانات الصادرة عن "فوكس إيكونوميز" فإن مسيرة النمو في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا تتأثر بسبب المخاطر الجيوسياسية وضعف النمو العالمي، وتأثر الوضع الاقتصادي بسب أسعار النفط غير المستقرة. وتشير التوقعات إلى وصول معدلات التضخم إلى 4.6٪ في عام 2016 لتصل إلى 4.9٪ في عام 2017.

وبهذا السياق قال كريس هايمان، رئيس مجلس إدارة سيتريد: "أشارت لجنة الخبراء في ’فوكس إيكونوميز‘ في تقرير حديث صدر في شهر أغسطس 2016 إلى أن توقعات النمو في المنطقة ستسجل نسبة 2.3٪ هذا العام (وتصل إلى 3٪ في عام 2017)، وهو أضعف معدل نمو منذ ذروة الأزمة المالية في عام 2009. وهذا ما يجسد دلالة واضحة على أهمية مبادرة صناع القرار والقادة في هذا القطاع على مستوى المنطقة باتخاذ الإجراءات المناسبة. ويوفر مؤتمر ومعرض سيتريد الشرق الأوسط للقطاع البحري 2016 منصة مثالية وضرورية لمناقشة تطلعات القطاع البحري وأهمية تطوير الاستراتيجية المستقبلية".

وتشمل قائمة المتحدثين في الجلسة الافتتاحية عبد الرحمن عيسى المناعي، الرئيس والرئيس التنفيذي لشركة "ملاحة"؛ وماركوس ماشين، الرئيس التنفيذي لشركة "تافتون أوشيانيك فاينانس جروب"؛ ومهاب محمد مميش رئيس هيئة قناة السويس رئيس مجلس إدارة والعضو المنتدب لهيئة قناة السويس؛ وتيم باور، العضو المنتدب لشركة دروري؛ وجمال ماجد بن ثنية، نائب رئيس مجلس إدارة موانئ دبي العالمية.

وأشار هايمان إلى أنه سيتم تسليط الضوء أيضاً على العديد من القضايا الرئيسية الأخرى التي يمكن أن تؤثر على القطاع البحري الإقليمي، مثل أزمة اللاجئين في أوروبا، وأزمة الديون، والسياسة النقدية الأميركية، وخروج بريطانيا من الاتحاد الأوروبي، وتباطؤ التجارة الصينية، والاستقرار الاقتصادي.

وعلق بالقول: "حذر صندوق النقد الدولي في بداية عام 2016 أن تأثير إعادة توازن اقتصاد الصين سوف يستمر بالتأثير على نمو الاقتصاد العالمي خلال عام 2017. كما أنه أشار إلى وجود تحسن تدريجي في معدلات النمو لبعض اقتصادات الشرق الأوسط المتعثرة في الوقت الراهن، والتي يمكن أن لديها فرصة لإحياء القطاع البحري في العديد من المواقع على المدى الطويل".

وأضاف هايمان قائلاً: "توجد العديد من القضايا الجيوسياسية المؤثرة بما في ذلك المناقشات الجارية حول ضرورة التزام روسيا والمملكة العربية السعودية بتحديد الإنتاج، وخاصة خلال قمة العشرين التي جرت مؤخراً في الصين، فضلاً عن تأثير سوق النفط الصخري في الولايات المتحدة على أسواق النفط الخام في المستقبل، وهذا ما يؤكد وجود الكثير من التحديات الصعبة أمام القطاع البحري في منطقة الشرق الأوسط حالياً".

ومن المتوقع أن يشهد مؤتمر ومعرض سيتريد الشرق الأوسط للقطاع البحري مشاركة أكثر من 7000 شخص من 67 دولة. وسيناقش هذا الحدث أبرز جوانب التحديات الحالية للسوق وتوفير نظرة عن كثب على أبرز المشاريع مثل توسيع قناة السويس في مصر، إلى جانب سلسلة من المنتديات بالتعاون مع "IMarEST".

ويشارك في المعرض الذي تبغ مساحته أكثر من 4300 متر مربع هذا العام 240 جهة عارضة من نحو 30 بلداً بما في ذلك اليابان والدنمارك وقطر وسنغافورة التي تشارك بأجنحة وطنية خاصة. وبالإضافة إلى ذلك، ستقوم وفود من المملكة العربية السعودية والمملكة المتحدة ومصر والصين بزيارة فعاليات الدورة الـ 61 لمؤتمر جمعية موردي السفن والخدمات العالمي، والذي سيكون شريكاً لمؤتمر ومعرض سيتريد الشرق الأوسط للقطاع البحري لعام 2016.
=