Tuesday, 21 June 2016

Brazil fertilizer imports from Arab region soar up to 70 per cent


Q1 results indicate lucrative growth for Arab-Brazilian market in 2016

UAE, June 19, 2016 - The Arab region has witnessed an unprecedented rise in fertilizer exports to Brazil for the first quarter this year with a total of 1.14 million tonnes, an increase by 69 per cent from the 675 tonnes imported in January to April in 2015. Brazil and fertilizer-producing Arab countries continue to enjoy strong trade relations, particularly in agriculture and minerals, according to the Arab-Brazilian Chamber of Commerce (ABCC).
In April alone, fertilizer imports soared by 70 per cent, from 215,500 tonnes traded in April 2015 to 364,400 tonnes last month. Brazil has produced a total of 2.7 million tonnes of fertilizers from January this year and has imported a total of 5.65 million tonnes – up by 3.5 per cent – from 5.46 million, compared to its imports during the same quarter last year.
Dr. Michel Alaby, Secretary General and CEO, Arab-Brazilian Chamber of Commerce said: “Fertilizers enjoy the second largest import from the Arab World to Brazil, next to minerals and oil. The region’s fertilizer producers have continued to play a vital role in Brazil’s agriculture growth, and the food commodities worldwide. The first quarter results only signify profitable growth for this year, with the fertilizer market making a significant contribution to strengthen the economic ties between Brazil and the Arab World.”
Brazil’s economy is largely driven by its agriculture sector, heavily exporting cattle meat, corn, soy beans, coffee, sugar and palm oil, among others. Industry experts have predicted the country’s fertilizer market will continue to grow, with demand reaching up to 31 million tonnes. Among the Arab nations, Qatar and Saudi Arabia led the market, with share growth soaring up to 26.8 per cent and 559 per cent, respectively. Overall, Brazil posted 21.82 per cent import growth from 2015, ABCC noted.

“The ever-increasing trade growth between Brazil and the Arab World continues to enjoy a commercial support system which provides consistent exchange of market data and information. With food security as one of the region’s priority, our industry specialists have remained at the forefront of analyzing and identifying new market opportunities for both regions. We are confident that this unique and stable relationship between the Arab World and Brazil will bear an even more lucrative business in the near future,” Dr. Alaby concluded.
ارتفاع صادرات المنطقة العربية من الأسمدة إلى البرازيل بنسبة 70%
نتائج الربع الأول تشير إلى نمو إيجابي للسوق العربية البرازيلية خلال العام الجاري

الإمارات، 19 يونيو 2016 – شهدت المنطقة العربية ارتفاعاً غير مسبوق في حجم صادراتها من الأسمدة إلى البرازيل خلال الربع الأول من العام الحالي وبإجمالي بلغ 1.14 مليون طن، أي بزيادة قدرها 69% مقارنةً بـ 675 طن تم تصديرها خلال الفترة ذاتها من يناير/كانون الثاني إلى أبريل/نيسان من العام الماضي. ووفقاً للغرفة التجارية العربية البرازيلية، ترتبط البرازيل والدول العربية المنتجة للأسمدة بعلاقات تجارية قوية، لا سيما في مجال الزراعة والمعادن.
وفي شهر أبريل/نيسان 2016، ارتفعت واردات الأسمدة بنسبة 70% لتصل إلى 364.400 طن مقارنةً بـ 215.500 طن في الفترة نفسها من العام الماضي. وانتجت البرازيل ما إجماليه 2.7 مليون طن من الأسمدة خلال الربع الاول من هذا العام، كما استوردت ما إجماليه 5.65 مليون طن، أي بارتفاع نسبته 3.5%، صعوداً من 5.46 مليون طن، بالمقارنة مع وارداتها خلال نفس الفترة من العام الماضي.  
وقال الدكتور ميشيل حلبي، الأمين العام والرئيس التنفيذي للغرفة التجارية العربية البرازيلية: "تعتبر الأسمدة ثاني أكبر صادرات العالم العربي إلى البرازيل إلى جانب المعادن والنفط. ويواصل منتجو الأسمدة في المنطقة لعب دور حيوي في النمو الزراعي للبرازيل وكذلك قطاع السلع الغذائية حول العالم. وتشير نتائج الربع الأول إلى نمو مربح خلال هذا العام، حيث سيكون لسوق الأسمدة مساهمة كبيرة في تعزيز العلاقات الاقتصادية بين البرازيل والعالم العربي".
ويعتمد اقتصاد البرازيل بشكل كبيرعلى القطاع الزراعي، حيث تعد البرازيل من كبار مصدري لحوم البقر والذرة وفول الصويا والقهوة والسكر وزيت النخيل وغيرها من المنتجات. وتوقع الخبراء أن يواصل سوق الأسمدة في البرازيل نموه مع توقعات بوصول حجم الطلب إلى 31 مليون طن. وتأتي قطر والسعودية في مقدمة الدول العربية المصدرة لهذه المادة مع نمو حصتيهما بنسبة 26.8% و559% على التوالي. وعموماً، سجلت البرازيل نمواً بنسبة 21.82% في وارداتها من العام 2015 بحسب الغرفة التجارية العربية البرازيلية.
واختتم حلبي: "يواصل النمو التجاري المطرد بين البرازيل والعالم العربي تمتعه بنظام للدعم التجاري والذي يوفر تبادلاً ثابتاً لبيانات ومعلومات السوق. ولأن الأمن الغذائي يعد واحداً من أولويات المنطقة، يبقى مختصونا في طليعة الجهات القائمة على تحليل وتحديد الفرص الجديدة في السوق في المنطقتين. ونحن واثقون من أن هذه العلاقة الفريدة والمستقلة بين العالم العربي والبرازيل ستحمل المزيد من الفرص التجارية المربحة للجانبين في المستقبل القريب".

No comments:

Post a Comment

=