02 June, 2016

Automated Cleaning Technologies to Reduce Cost and Labour in the Region by 2020


The UAE remains the cleanest in the GCC by adopting hi-tech green solutions in the sector

02 June 2016; Dubai, United Arab Emirates:

The regional cleaning and hygiene industry is expected to grow exceptionally over the coming decade with two most important gulf countries officially named to host the Expo 2020 and FIFA World Cup 2022. Reports in media suggest that Dubai will add 100,000 hotel rooms by 2020 while Qatar aims to add 60000 rooms to fill the demand by 2022 for FIFA World Cup.

The demand for cleaning equipment and technology is poised to grow further as labour in the cleaning industry accounts to 80% of the cost. Hospitality remains one of the most important sectors boosting the cleaning industry’s growth, and with hotels increasingly adopting eco- clean policies, the use of green cleaning products and procedures is a trend to watch out for in the region.
The GCC is also seeing the arrival of automation technologies in the cleaning industry. One of the major breakthroughs in this direction was the Hands-Free Cleaning HydroBot demonstrated at Dubai Festival City Mall in 2015, which uses a perceptive sensor and pre-programmable routes to clean floors. It was one of the robots within the series of the ‘Intellibots’ launched by US-based supplier Sealed Air. Evidently, the cleaning industry is seeing the introduction of solutions that reduce labour costs and utility consumption, as well as environmental pollution.
Commenting on the recent trends in the cleaning sector, Mr. Vishal Hegde, Portfolio Lead – MENA at Sealed Air, said, “We have seen an increase in demand for automated technology; a few years ago, it was hard to convince clients about our automated solutions, whereas now the clients approach us for innovative solutions that are effective and efficient to reduce total operating costs. Our latest innovation is the 'Internet of Clean'; as pioneers in the industry, we aim to create automated technology that is easy to use and cost effective.” 
He added that some key trends in the cleaning industry include improved sustainability through the adoption of green solutions that reduce CO2 emissions; there is also increased demand for a one-stop-shop solution provider for cleaning needs, as well as an increased interest in advanced innovations in the industry. 
Speaking about Sealed Air’s participation at MECTW 2016 Mr. Vishal Hegde said, “We will showcase our latest innovations at MECTW 2016. The market today is looking to reduce total operating costs, CO2 emissions and increase efficiency and effectiveness. As pioneers in the industry for automated cleaning technology, we have many easy-to-use yet sophisticated technologies. We aim to educate customers on how our innovations can improve performance, productivity, and reduce total operating costs.”

The Middle East Cleaning Technology Week (MECTW) in 2015 had projected steady growth across the cleaning industry including commercial laundry and car wash services. Organised by VIS Exhibitions and Conferences, MECTW will be featuring new pavilions dedicated to waste management, sewerage and sanitation, and specialised cleaning for the year 2016.  MECTW brings together all facets of the cleaning industry under a single umbrella and houses three platforms such as Gulf Laundrex and Linen Care Expo and Gulf Car Wash and Car Care Expo along with Clean Middle East Pulire. The event will be held at the Dubai International Convention and Exhibition Centre on 13 – 15 November this year.

تقنيات التنظيف المؤتمتة تحدّ من النفقات وتكلفة العمالة في المنطقة بحلول عام 2020
  • الإمارات العربية المتحدة الأكثر التزاماً بمعايير النظافة بين دول مجلس التعاون الخليجي بفضل تبني الحلول الخضراء عالية التقنية في القطاع
  • تشير التوقعات إلى زيادة نمو في قطاع التنظيف والصحة العامة الإقليمي بشكلٍ استثنائي خلال العقد المقبل
  • سيقام’أسبوع الشرق الأوسط لتقنيات التنظيف‘في مركز دبي الدولي للمؤتمرات والمعارض خلال الفترة الممتدة من 13- 15 نوفمبر2016

دبي، الإمارات العربية المتحدة:
تشير التوقعات إلى زيادة نمو في قطاع التنظيف والصحة العامة الإقليمي بشكلٍ استثنائي خلال العقد المقبل في ظلّ اختيار اثنتين من أهمّ دول الخليج بشكلٍ رسمي لاستضافة معرض إكسبو 2020 وكأس العالم لكرة القدم 2022، كما تشير التقارير الإعلامية إلى أنّ دبي ستضيف 100 ألف غرفة فندقية بحلول عام 2020، بينما تهدف دولة قطر إلى إضافة 60 ألف غرفة لتلبية الطلب المتزايد على الغرف الفندقية مع حلول كأس العالم لكرة القدم في عام 2022.

ومن المتوقع أن يسجل الطلب على تقنيات ومعدات التنظيف نمواً ملحوظاً بعد ارتفاع تكلفة العمالة في قطاع التنظيف إلى نسبة 80% من إجمالي التكاليف، كما لازالت الضيافة تعتبر من أهم القطاعات التي تعزّز من نمو قطاع التنظيف، في ظلّ اعتماد الفنادق المتزايد على سياسات التنظيف التي تعنى بالبيئة واستخدام منتجات وإجراءات التنظيف الخضراء بصورةٍ أكبر في المنطقة.

وتشهد دول مجلس التعاون الخليجي إقبالاً على تقنيات الأتمتة في قطاع التنظيف؛ حيث كانت تقنية التنظيف الآلية بدون استخدام اليدين ’هايدروبوت‘ بالاعتماد على استخدام أجهزة استشعارٍ ذكية ومسارات مبرمجة مسبقاً لتنظيف الأرضيات، والتي تمّ تجريبها في ’دبي فيستيفال سيتي مول‘ عام 2015 أحد أهمّ الإنجازات في هذا الاتجاه، وهي أحد روبوتات التنظيف ضمن مجموعة ’انتيليبوس‘ التي أطلقتها شركة ’سيلد اير‘ التي يقع مقرها في الولايات المتحدة الأمريكية، وقد بات إقبال قطاع التنظيف على إدخال الحلول التي تقلّل من تكلفة العمالة واستهلاك المرافق العامة وتحدّ من التلوث البيئي أكبر بصورةٍ واضحة.

وتعليقاً على هذا الموضوع، عقّب السيد فيشل هيجد، مدير محفظة منتجات ’سيلد اير‘ في الشرق الأوسط: "لقد شهدنا ارتفاعاً في الطلب على التقنيات المؤتمتة، وكان إقناع العملاء بحلولنا المؤتمتة أمراً صعباً قبل بضع سنوات، في حين نجد العملاء اليوم ينشدون حلولاً مبتكرة وفعالة وذات كفاءة للحدّ من تكاليف التشغيل الإجمالية، وتعتبر تقنية ’إنترنيت أوف كلين‘ أحدث ابتكاراتنا على الإطلاق في إطار سعينا لتعزيز مكانتا الرائدة في هذا القطاع عبر ابتكار تقنيات مؤتمتة سهلة الاستخدام وفعالة من حيث التكلفة".

وأوضح السيد هيجد بعض الاتجاهات الرئيسية في قطاع التنظيف والتي تشمل تعزيز مستوى الاستدامة عبر اعتماد الحلول الخضراء التي تقلل من انبعاثات ثاني أكسيد الكربون، كما أشار إلى زيادة في الطلب على متاجر المحطة الواحدة التي توفر حلولاً متكاملة لاحتياجات التنظيف، فضلاً عن الاهتمام المتزايد بالابتكارات المتقدمة في هذا القطاع.

وفي معرض حديثه عن مشاركة ’سيلد اير‘ في ’أسبوع الشرق الأوسط لتقنيات التنظيف‘ لعام 2016 أردف السيد هيجد: "سنستعرض أحدث ابتكاراتنا في ’أسبوع الشرق الأوسط لتقنيات التنظيف‘ 2016، في الوقت الذي يتطلع السوق اليوم إلى خفض تكاليف التشغيل الإجمالية وانبعاثات ثاني أكسيد الكربون وتعزيز مستوى الكفاءة والفعالية. ونحن نمتلك بصفتنا رواداً في قطاع تكنولوجيا التنظيف الآلي العديد من التقنيات المتطورة وسهلة الاستخدام في آنٍ معاً. كما نهدف إلى زيادة مستوى إدراك العملاء بدور ابتكاراتنا في تحسين الأداء والإنتاجية، وتقليل تكاليف التشغيل الإجمالية".

وقد أشارت تقارير خاصة بـ ’أسبوع الشرق الأوسط لتقنيات التنظيف‘ لعام 2015 إلى توقعات بنمو مطرد في قطاع التنظيف بما فيها الخدمات التجارية الخاصة بغسل الملابس والسيارات، وسيضمّ ’أسبوع الشرق الأوسط لتقنيات التنظيف‘ الذي تنظمه شركة ’فيرتشول إنفو سيستمز للمؤتمرات والمعارض‘ أجنحة جديدة خاصة بإدارة النفايات وشبكات المجارير والصرف الصحي والتنظيف المتخصص لعام 2016. كما يجمع الأسبوع جميع الجهات الرائدة في قطاع التنظيف تحت سقفٍ واحد ضمن ثلاثة منصات، مثل معرض ’جلف لاوندريكس‘ ومعرض ’لينن كير إكسبو‘ ومعرض ’جلف كار ووش‘ ومعرض ’كار كير إكسبو‘، بالإضافة إلى معرض ’كلين ميدل إيست بولير‘، وستجري الفعالية في مركز دبي الدولي للمؤتمرات والمعارض خلال الفترة الممتدة من 13- 15 نوفمبر هذا العام.


=