Sunday, 27 March 2016

TECHNOLOGY INNOVATION AND ENTREPRENEURSHIP HIGHLIGHTED AT QATAR FOUNDATION’S ANNUAL RESEARCH CONFERENCE

 
QSTP Session At ARC’16 Highlights Ways To Bridge The Gap Between Research, Innovation And Commercialisation
Doha, Qatar, 23 March 2016: An interactive session devoted to innovation and entrepreneurship took place as part of Qatar Foundation Research and Development’s (QF R&D) Annual Research Conference 2016 (ARC’16).
The session, entitled ‘QSTP: Where Research Goes to Work – How QSTP Addresses the Different Needs of the Innovation Community in Qatar and the Region’, was held under the overarching theme of ‘Investing in Research & Innovating for Society’. Delegates highlighted innovative technology research, commercialisation and entrepreneurship - main areas of focus within the nation’s Research Grand Challenges stipulated in the Qatar National Research Strategy (QNRS).
Qatar’s primary incubator for technology development, Qatar Science & Technology Park (QSTP), part of QF R&D, is fostering the environment required to accelerate commercialisation of research, and supporting innovation and entrepreneurship.
The session featured a series of informative presentations from QSTP’s leadership, including Hamad Al Kuwari, Managing Director of QSTP, Haya Al-Ghanim, QSTP’s Innovation Director, and Dr Danny Ramadan, Acting Director for Strategic Research at QSTP.
The initial segment of the session highlighted QSTP’s strategic alignment with the main objectives of QNRS, and its array of initiatives and support programmes for young entrepreneurs in Qatar.
An informative presentation on QSTP’s popular Accelerator Programme for aspiring enterprenuers was conducted by Haya Al-Ghanim. Since its inception, the project has served as a bridge between research and commercialisation, helping aspiring youth in Qatar to turn their ideas into feasible prototypes to address trending market needs. Combining funding and comprehensive mentorship, the Programme provides youth entrepreneurs with three month-long training courses delivered by seasoned local and international experts.
During the session, Dr Danny Ramadan also elaborated on QSTP’s Incubation programme, which is offered to technology-based companies. The presentation set out the benefits provided by the park to support start-ups and create a favourable environment for businesses to thrive.
The audience was given examples of entrepreneurial success stories that have received QSTP funding and incubation support. These projects include ‘Samam: A Smart LPG Leakage Detector for a Safer House’ and ‘MaktAPP’, a cloud-based solution for business and team management. Representatives from ExxonMobil Research Centre also spoke to attendees about their experience as a QSTP resident-company.
QSTP provides business development support, including business assessment and evaluation, operational services support, and funding programmes in support of commercialisation. In addition, access to research, technical and marketing services are provided to aspiring youth with innovative, technology-based business ideas.
For more information about ARC’16, visit: http://www.qf-arc.org/. You can also follow the latest news and announcements: @QF_ARC.

مؤتمر مؤسسة قطر السنوي للبحوث يُسّلط الضوء على الابتكار في التكنولوجيا وريادة الأعمال

جلسة واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا تركز على مد الجسور بين البحوث والابتكار في التكنولوجيا وتحويل الأفكار إلى منتجات تجارية ناجحة


الدوحة، قطر، 22 مارس 2016 –
أقيمت جلسة تفاعلية بعنوان "واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا: منصة لإطلاق الأبحاث – كيف تناولت واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا الحاجات المختلفة لمجتمع الابتكار في دولة قطر والمنطقة"،  ضمن فعاليات مؤتمر مؤسسة قطر السنوي للبحوث 2016 المنعقد حالياً في مركز قطر الوطني للمؤتمرات تحت شعار "الاستثمار في البحوث والابتكار من أجل المجتمع".
ناقشت الجلسة البحوث المبتكرة في عالم التكنولوجيا، وتحويل الأفكار إلى منتجات، وريادة الأعمال، وكلها مجالات رئيسية ضمن تحديات البحوث الكبرى التي حددتها استراتيجية قطر الوطنية للبحوث.
وتضمنت الجلسة سلسلة من العروض التقديمية الزاخرة بالمعلومات لكبار مسؤولي واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا، وهم السيد حمد الكواري، المدير العام لواحة قطر للعلوم والتكنولوجيا، والسيدة هيا الغانم، مدير الابتكار وريادة الأعمال، والدكتور داني رمضان، مدير البحوث الاستراتيجية بالإنابة في واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا. حيث أكدوا على ضرورة التوافق الاستراتيجي بين الأهداف الرئيسية لاستراتيجية قطر الوطنية للبحوث والتوجه العام لواحة قطر للعلوم والتكنولوجيا، ومجموعتها المختلفة من المبادرات وبرامج الدعم لرواد الأعمال الشباب في قطر.
تناول أحد العروض التي قدمها مدير الابتكار في واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا، برنامج تسريع تطوير المشاريع الخاص بريادي الأعمال الطموحين، الذي يعمل منذ إطلاقه على مد جسور للربط بين البحوث والتسويق التجاري، لمساعدة الشباب الطموح في قطر على تحويل الأفكار إلى نماذج أولية لمنتجات يمكن من خلالها تحديد توجهات السوق وقياس احتياجاته. يجمع البرنامج بين التدريب والإرشاد، ويزود رواد الأعمال الشباب بالتدريب الذي يستمر عدة شهور على يد نخبة من الخبراء سواء من قطر أو من دول العالم الأخرى.
من جانب آخر، تناول مدير البحوث الاستراتيجية بالإنابة بشكل مفصل برنامج الحاضنة الذي تقدمه واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا للشركات التي تعمل في مجال التكنولوجيا. وقد أوضح خلال العرض التقديمي المزايا التي توفرها الواحة لدعم الشركات الناشئة ولخلق بيئة ملائمة وواعدة تسهم في إنجاح أعمالهم التجارية.
وتعرف المشاركون في الجلسة على نبذة عن قصص المشاريع الناجحة لرواد الأعمال الذين حصلوا على تمويل من واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا، ومن هذه المشاريع مشروع "صمام: الكاشف الذكي لتسرب الغاز البترولي المسال من أجل منزل آمن"، ومشروع "مكتب"، وهو حل إلكتروني متاح على الإنترنت لإدارة فرق العمل بالشركات. وكانت هناك مشاركة من مركز بحوث إكسون موبيل تناولت تجربتهم لكونهم شركة تعمل ضمن واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا.
تسعى واحة قطر للعلوم والتكنولوجيا، عضو قطاع البحوث والتطوير في مؤسسة قطر والحاضنة الأولى في قطر لتطوير التكنولوجيا، إلى تهيئة المناخ المطلوب لتسريع التسويق التجاري للبحوث ودعم الإبداع والابتكار وريادة الأعمال. حيث تقدم الواحة خدمات دعم وتطوير الأعمال بما في ذلك تقييم المشاريع وتحديد جدواها التجارية، ودعم خدمات التشغيل، وبرامج التمويل دعماً لتحويل الأفكار إلى منتجات. وبالإضافة إلى ذلك تسهل الواحة الوصول للبحوث، والخدمات التقنية والتسويقية، وتقدمها لرواد الأعمال من الشباب الطموح الذين لديهم أفكار تجارية تعتمد على التكنولوجيا.
للمزيد من المعلومات حول مؤتمر مؤسسة قطر السنوي للبحوث 2016، يُرجى زيارة الموقع الالكتروني http://www.qf-arc.org، كما يمكن متابعة حساب المؤتمر على تويتر @QF_ARC للحصول على آخر الأخبار.



No comments:

Post a Comment

=