Tuesday, 26 January 2016

Cooperation Required to Overcome “New Era of Instability” in the Oil Market


Cooperation Required to Overcome “New Era of Instability” in the Oil Market

Senior Ministers Attend Kuwait Energy Strategy Forum

Kuwait City, Kuwait: 26 January 2016

Senior Ministers from Kuwait and Iraq, as well as executives from some of the region’s leading energy companies, met in Kuwait today to discuss the challenges facing the global energy sector. The conference brought together an international audience, attracting over 300 delegates from 20 different countries, including Japan, Indonesia and the United States.

2016 has seen a period of significant volatility in the oil market, with prices falling to 13-year lows earlier in January, before surging to post the biggest two-day jump in more than seven years last week.

For supplier nations such as those in the GCC, the volatility poses significant challenges to financial planning, while oil and energy companies need to consider significant changes in their business models and strategies for development. 

One of the key areas of discussion at the event was the role of OPEC and the necessity for oil-producing nations to work together to reduce volatility. In particular, speakers focused on how the market will be able to manage the return of Iranian oil to the market, after the removal of sanctions, as well as the continuing disruptive impact of shale, gas and renewables.

The conference was held at the Sheraton Hotel in Kuwait City. Petroleum Economist, the global energy magazine, and Kuwait Petroleum Corporation (KPC) co-hosted the second annual Energy Strategy, with National Bank of Kuwait (NBK) as gold sponsors and EQUATE as silver sponsors.

Eminent speakers at the event included:

·       H.E. Mr Anas al- Saleh, minister of finance and acting minister of oil, Kuwait
·       H.E. Adel Abdul-Mahdi, minister of oil, Republic of Iraq
·       Nizar Al-Adsani, deputy chairman and chief executive officer, KPC
·       Ali Rashid Al Jarwan, chief executive officer, Abu Dhabi Marine Operating Company
·       Mohammed Husain, president and chief executive officer, EQUATE Petrochemical Company
·       Pradeep Handa, general manager, foreign corporate, Oil and Trade Finance Group, NBK
·       Sharbini Suhaili, vice president, upstream international, PETRONAS

A working agenda that includes keynote addresses and topics for panel discussions is available on the forum website: www.petroleum-economist.com/kuwait 


خبراء الطاقة يجمعون على أهمية التعاون المشترك لتخطي أزمة أسعار النفط


مدينة الكويت، الكويت، 26 يناير 2016

التقى في العاصمة الكويتية اليوم عدد من الوزراء والمسؤولين وكبار الممثلين عن مجموعة من شركات الطاقة الرائدة في المنطقة لبحث التحديات المختلفة التي يواجهها قطاع الطاقة العالمي. وقد حضر المؤتمر أكثر من 300 شخصية هامة على المستوى الدولي من أكثر من 20 دولة، بما فيها اليابان وإندونيسيا والولايات المتحدة الأمريكية.

وكانت بداية عام 2016  قد شهدت فترة من التقلبات الكبيرة في سوق النفط العالمي، حيث انخفضت الأسعار إلى أدنى مستوياتها خلال 13 عاماً في وقت سابق من يناير الحالي، قبل أن ترتفع خلال الأسبوع الماضي لتسجل أكبر قفزة لمدة يومين خلال أكثر من سبعة أعوام.

وتشكل هذه التقلبات التي تشهدها أسواق النفط العالمية تحديات هامة أمام الدول المصدرة للنفط كدول مجلس التعاون الخليجي، وخصوصاً فيما يتعلق بخططها المالية. بينما تحتاج شركات النفط والطاقة لإعادة النظر في نماذج الأعمال واستراتيجيات التطوير الخاصة بها، وإجراء العديد من التغييرات الهامة للمحافظة على استقرار أعمالها.  

وشهد المنتدى انعقاد عدة جلسات نقاشية وبحث موضوعات هامة تتعلق بقطاع الطاقة العالمي، وتناولت إحداها الدور الذي تلعبه منظمة "أوبك" في إدارة هذه الأزمة وضرورة التعاون المشترك بين كافة الدول الأعضاء وكبرى الشركات والجهات العاملة في القطاع النفطي، من أجل تخطي مرحلة عدم الاستقرار التي تشهدها أسواق النفط العالمية. وركز المتحدثون في كلماتهم على التأثير المحتمل لعودة النفط الإيراني للأسواق في أعقاب رفع الحظر الدولي عن إيران وكيفية التعامل مع المتغيرات الناجمة عن ذلك. إضافة إلى الحديث حول الآثار المترتبة على اعتماد مصادر الطاقة الأخرى كالصخر الزيتي والغاز ومصادر الطاقة المتجددة.

وعقد المؤتمر في فندق شيراتون الكويت، وشارك في استضافة الحدث كل من مؤسسة البترول الكويتية، و"بتروليوم إيكونوميست"، المجلة المختصة في شؤون الطاقة العالمية. ويعقد المنتدى  برعاية ذهبية من بنك الكويت الوطني، ورعاية فضية من شركة إيكويت للبتروكيماويات.

وشملت قائمة المتحدثين في هذه الفعالية الاقتصادية الهامة كلاً من:

        معالي السيد أنس الصالح، وزير المالية ووزير النفط بالوكالة بدولة الكويت
        السيد عادل عبد المهدي، وزير النفط العراقي
        السيد نزار العدساني، نائب رئيس مجلس الإدارة والرئيس التنفيذي لمؤسسة
        البترول الكويتية
     ·   السيد براديب هاندا، مدير عام مجموعة الخدمات المصرفية للشركات الأجنبية والنفط والتمويل التجاري في بنك الكويت الوطني
        السيد علي رشيد الجروان، الرئيس التنفيذي لشركة أبوظبي العاملة في المناطق  
        البحرية "أدما العاملة"
        السيد شربيني سهيلي، نائب رئيس شركة بتروناس النفطية الماليزية.

ويتوفر الجدول الكامل لأعمال المنتدى متضمناً أسماء المتحدثين الرئيسيين والموضوعات التي ستطرح خلال الجلسات النقاشية للمنتدى على موقع

No comments:

Post a Comment

=