Sunday, 22 November 2015

Ministry of Communications and Information Technology and Google graduate First Batch of Certified Egyptian Developers


  • Egyptian Developers achieve an astonishing 80% graduation rate at the Udacity Program compared to 10% globally
  • Mobile Application Launchpad Program inaugurate next batch of 250 students

Cairo, Egypt—November 19, 2015—The Egyptian Ministry of Communications and Information Technology (MCIT) and Google held a special ceremony today to graduate the first cohort of certified Egyptian developers from the Mobile Application Launchpad (MAL) Program. Launched earlier in January of this year, the MAL Program aims to grow tech startups and high-value job opportunities in the country. It also encourages creativity and entrepreneurship among Egyptian youth by equipping them with the necessary knowledge they need. The MAL Program is being led by the MCIT and Google along with other international and local educational stakeholders over the period of two years to offer scholarships to 2000 young Egyptians to complete a comprehensive 3-month course in Android app development. In addition, the MAL program holds competitions with cash prizes worth over USD 200k to encourage tech enthusiasts to develop their own apps, market them and start their own businesses. At a later stage, successful participants will have the chance to meet potential employers for job opportunities.

“With 75 million smartphone users in the MENA region, and roughly 30 million users in Egypt, there is definitely a strong appetite for technology adoption and huge potential for the ICT sector to be an engine for economic growth. Moreover, the number of mobile users is expected to reach 220 million by 2018 and usage of apps on mobile is also growing fast. This presents business opportunities for app developers allowing Egypt to become the Region’s hub for the mobile app industry” said Eng. Yasser El Kady Egypt’s Minister of Communications and Information Technology. El Kady encouraged graduates to continue their capacity building efforts and developing further their entrepreneurship spirit ensuring the Ministry’s continued support for home-grown innovation in the app industry.

In Egypt, mobile usage has seen positive growth with people using their smartphones for a wide range of activities such as browsing, gaming, communication, etc. with a large part of their time spent on apps (84% globally). Studies show that 60% of smartphone users in Egypt are online daily with their devices and half of these users play online games.


“We are very excited and proud to witness the graduation of these bright Egyptian developers,” said Mohamad Mourad, Regional Director for Google in the Middle East and North Africa region. “We truly believe that these graduates will play a great role in developing their industry and economy at large. With 8,000+ IT university graduates every year, Egypt has the potential to become a regional hub for developers and entrepreneurs working in the mobile space. We have designed and began the implementation of program that will build on the capabilities of this young and promising talent pool and equip them for success in the market place. We may have provided the platform, resources, mentorship and training for them, but they alone achieved this accomplishment and we are honored to be in their presence today celebrating their much deserved success.”

During the graduation ceremony, the Egyptian Ministry of Communications and Information Technology and Google also inaugurated the next batch of 250 students to enter the program, which is being conducted in cooperation with Udacity, a premier provider of online courses (Massive Online Open Courses -MOOCs) aimed at unlimited participation and open access through the web. The Udacity platform was localized along with select courses on mobile app development.

وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات وشركة جوجل يحتفلان بتخريج الدفعة الأولى من مبادرة "تمكين الشباب للإبداع وريادة الأعمال في تطبيقات المحمول"
  • 80% نسبة النجاح بين مطوري التطبيقات المصريين باستخدام منصة Udacity للتدريب على الانترنت مقارنة 10% النسبة العالمية
  • الإعلان عن بدء الدراسة ل250 مطوراً في الدفعة الثانية من مبادرة "تمكين الشباب للإبداع وريادة الأعمال في تطبيقات المحمول"
القاهرة في 19 نوفمبر 2015
أقيم اليوم مراسم الاحتفال بتخريج الدفعة الأولى من مطوري التطبيقات المصريين المعتمدين من مبادرة "تمكين الشباب للإبداع وريادة الأعمال في تطبيقات المحمول" التي تنفذها وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات بالتعاون مع شركة جوجل العالمية والتي أطلقت في يناير الماضي. تهتم المبادرة بتنمية قدرات المطورين من الشباب المصري لتطوير برمجيات وتطبيقات خاصة بالمحمول، ودعم نمو الشركات الناشئة في مجال تكنولوجيا المعلومات وخلق فرص للشباب في هذا المجال. وحضر الاحتفالية الدكتورة/ نهى عدلي مساعد أول وزير الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، والسيد/ محمد مراد، المدير الإقليمي لشركة جوجل في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا.

وفي إطار سياسة وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات الدعمة للابتكار والابداع لدي الشباب المصري كان قد أكد  المهندس/ ياسر القاضي وزير الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات علي دعم واحتضان الوزارة الكامل لمثل هذه المبادرات المعنية بخلق قاعدة من قيادات الصناعة المستقبلين، مطالباً شباب الخرجين في الاستمرار في تنمية قدراتهم وتنمية روح ريادة الأعمال الحرة لديهم. وأشار الوزير الي انه يوجد لدينا سوق كبير وواعد في المنطقة العربية والقارة الافريقية للتطبيقات التكنولوجية وخاصة مع انتشار أدوات وخدمات الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات وجعلها متاحة للجميع وهذا واقع يعطي دفعة للنمو الاقتصادي في دول المنطقة، خاصة وأن عدد مستخدمي الهواتف الذكية في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا قد وصل إلى 75 مليون، ومصر وحدها تحظى ب30 مليون مستخدم تقريباً، الوضع الذي يؤهلها لكي تكون مركزاً إقليمياً لتطوير التطبيقات لخدمة المنطقة والعالم.

ومن جانبه، علق السيد/ محمد مراد، المدير الإقليمي لشركة جوجل في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا بقوله: "نشعر بالسعادة والفخر ونحن نشهد اليوم تخريج الدفعة الأولى من مطوري التطبيقات المصريين المتميزين. في نفس الوقت تؤمن جوجل بأن هؤلاء الخريجين سيلعبون دوراً محورياً في تطوير قطاع تكنولوجيا المعلومات المصري خاصة مع وجود أكثر من 8000 خريج من كليات ومعاهد الحاسب الآلي كل عام. لقد قمنا بتصميم محتوى تدريب المبادرة لتنمية الإمكانيات الهائلة التي تتمتع بها المواهب المصرية الواعدة في القطاع التكنولوجي، وحرصنا على تقديم منصة متكاملة وموارد وتدريب وتوجيه وخبرات، ويشرفنا اليوم أن نتواجد مع المشاركين للاحتفال سوياً بإتمام عملية التدريب بنجاح."

وخلال مراسم حفل التخرج تم الاعلان عن بدء الدراسة للدفعة الثانية من المبادرة والتي تضم 250 مطوراً. هذا وتهدف مبادرة "تمكين الشباب للإبداع وريادة الأعمال في تطبيقات المحمول"-التي تنفذ على مدار سنتين-إلى تنمية المشروعات التكنولوجية الناشئة، وتمكين مطوري التطبيقات الشباب من الحصول على فرص عمل بالسوق المحلي. وتعمل هذه المبادرة من خلال تقديم 2000 منحة دراسية لتشجيع الأفكار الإبداعية في المجال التكنولوجي من خلال تمكين الشباب بالأدوات والمعرفة التي يحتاجونها لبدء مسيرتهم العملية باحترافية وعلى قدر مناسب من المنافسة عالمياً. هذا وقد قامت وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات وشركة جوجل بإطلاق هذه المبادرة بالتعاون مع عدد من الشركاء والخبراء الدوليين والمحليين.

تشمل المبادرة على تقديم دورة تدريبية لمدة 3 أشهر عن طرق وأساليب تطوير التطبيقات الخاصة بنظام تشغيل اندرويد يُمنح من خلالها المتدرب على شهادة دولية؛ هذا بالإضافة إلى تنظيم مسابقة بين المشاركين يبلغ اجمالي جوائزها المالية ما يزيد على مليون وخمسمائة ألف جنيه لتشجيع الشباب على تطوير تطبيقاتهم، وتسويقها، والبدء في مشروعاتهم الخاصة. وتشمل المبادرة أيضاً على إقامة عدد من الفعاليات المهنية لتوصيل شباب المبدعين والمتدربين بالمستثمرين، والعاملين بصناعة تكنولوجيا تطبيقات المحمول لتوفير فرص عمل متميزة لهم أو عقد شراكات وتحالفات معهم.
هذا وقد تم التعاون مع منصة Udacity المتخصصة في التدريب عبر الانترنت MOOCs لتهيئة المنصة بتعريب محتواها ومناسبته للثقافة المصرية، حيث شهدت نسبة النجاح بين مطوري التطبيقات المصريين باستخدام منصة Udacity للتدريب على الانترنت 80% مقارنة بـ 10% النسبة العالمية. جدير بالذكر أن مركز الابداع وريادة الأعمال التابع لهيئة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات هو شريك رئيسي في تنفيذ المبادرة ومعهد تكنولوجيا المعلومات شريك في مجال توفير الخبرات الفنية لعملية التدريب.

No comments:

Post a Comment

=