Thursday, 29 October 2015

Sweet enough for you? The harmful effects of soft drinks on teeth


Written by Dr. Zia Ul Haq

Dubai, United Arab Emirates. 28th October 2015 – (ME NewsWire) Fizzy drinks can affect teeth in 2 main ways: caries (cavities) and acid erosion (tooth wear).

Food for thought: A 350ml can of fizzy soft drink typically contains 40 grams of sugar. That’s a whopping 10 teaspoons of sugar! Would you take the same amount of sugar in a mug of tea or coffee?

This sugar load is fermented by bacteria in the mouth to produce lactic acid as a byproduct.  Coupled with the phosphoric acid already present in fizzy drinks, this reduces the pH in the mouth which demineralises tooth enamel. Demineralisation is superficial dissolving of the surface enamel where minerals (mainly calcium) are removed from the hard tissues of the teeth. It is also the earliest stage of tooth decay.

In a normal setting, following a sugar load, saliva has a buffering effect and restores the pH close to neutral and remineralises the enamel.

However, repeated intake of fizzy drinks leads to a net acid pH in the mouth and net demineralization of tooth enamel. One of my patients proudly exclaimed that she drinks 2 liters of soft drinks a day!

Signs (something the dentist can see)
Early enamel lesions appear as a chalky white spot. Eroded, weakened enamel is now permeable to caries forming bacteria, which begin to eat away at the organic component of dentine leading to tooth decay.
As caries progresses into dentine, the colour changes to an area of yellow or light brown. Progressed lesions appear darker brown or grey in colour.
If allowed to continue to this stage (months), the caries begins to undermine the enamel and cavitates, hence cavity.

Symptoms (something the patient complains of)
Patients may notice sensitivity on biting or with hot, cold and sweet. The pain is short-lived from a few seconds-minutes (reversible). Larger lesions can be spontaneously painful and the pain can last a few hours (irreversible). Patients may complain of a throbbing pain which is not relieved with painkillers.

Treatment
The symptoms and size of the lesion clinically (what the dentist can see with their eyes) and on x-ray will determine the type of treatment. As a rule of thumb, reversible lesions can often be fixed with a simple filling. Irreversible symptoms often need for the tooth to be root canal treated or extracted. 

In Summary
Limit the intake of soft drinks to meal times. It is not usual to have fizzy drinks at breakfast, so this leaves lunch and dinner. Use of a straw also helps limit the exposure of the teeth to the sugar and acid. Avoid doing what some people do in swishing fizzy drinks around their mouths or holding the drink in their mouths.

About Dr. Zia Ul Haq
Dr. Zia Ul Haq graduated from the University of Birmingham in 1999 with a Bachelor of Medical Science B.Med.Sc (Hons). In 2006, he completed his BDS (Bachelor of Dental Surgery) from the University of Sheffield in England with distinctions in Advanced Restorative Dentistry. He has years of extensive experience in veneers, crowns and bridgework, anterior and posterior composites, high-end aesthetic dentures and surgical extractions.

About Dr. Michael’s Dental Clinic
Founded in 1997, Dr. Michael’s Dental Clinic represents the most comprehensive, state-of-the-art, multispecialty dentistry in Dubai, UAE. It has assembled a team of international dental specialists, hygienists and support staff for general dentistry, cosmetic dentistry, oral and maxillofacial surgery, implantology, orthodontics, prosthodontics and pediatric dentistry, serving nearly 40,000 patients in and around Dubai.

حلوٌ بما فيه الكفاية لك؟ الآثار الضارة للمشروبات الغازيّة على أسنانك
كتب الدكتور ضياء الحق
دبي، الإمارات العربية المتحدة. 28 أكتوبر 2015:  (ميدل ايست نيوز واير)– تؤثر المشروبات الغازيّة في الأسنان بطريقتين: إحداث النخور السنيّة (الحفر) والتخريش الحمضي (تآكل السن).
غذاء للفكر: علبة من المشروبات الغازية ذات الـ 350 مل تحتوي على 40 غراما من السكر. يعادل هذا أكثر من عشر ملاعق سكر صغيرة! هل ستضع هذا المقدار من السكر في كوب من الشاي أو القهوة؟
يحدث تخمّر لهذه السكريات بوساطة البكتيريا الموجودة في الفم لإنتاج حمض اللبن كنتاج ثانوي. عندما يضاف إلى حمض الفوسفور الموجود في المشروبات الغازية، يؤدي ذلك إلى تناقص في درجة الحموضة (الباهاء) الذي يؤدي إلى تخفيف الأملاح المعدنية في ميناء الأسنان. تخفيف الأملاح المعدنية هو انحلال سطحي لطبقة الميناء حيث تزال المعادن   (الكالسيوم خاصة) من النسج الصلبة للسن ويمثل هذا المرحلة البدائية لتسوس الأسنان.
في الحالات العادية، بعد تناول السكر، يمتلك اللعاب دورا كدور المحلول المنظّم حيث تكون له القدرة على إعادة درجة الحموضة (الباهاء) إلى ما يقارب الطبيعي ويعمل على إعادة تمعدن طبقة الميناء.
لكن كثرة تناول المشروبات الغازية تؤدي إلى تغيّر درجة الحموضة وتخفيف الأملاح المعدنية في ميناء الأسنان. إحدى مريضاتي أخبرتني وبكل فخر بأنها تتناول لترين من المشروبات الغازية في اليوم!

العلامات التي يراها طبيب الأسنان
يظهر الضرر على طبقة الميناء كبقع بيضاء طباشيرية. كذلك تصبح الميناء المتآكلة الضعيفة أكثر قابلية للجراثيم المسببة للنخر والتي تبدأ بإحداث تآكل في القالب العضوي للعاج السنّي مسببة النخور السنّية.
مع وصول النخر إلى طبقة العاج، يتغير لون المنطقة إلى الأصفر أو البني الفاتح وعندما يتطور أكثر يتحوّل اللون إلى البني الغامق. إذا تم السماح بالتطور لهذه المرحلة (لأشهر) يبدأ النخر بإتلاف طبقة الميناء وإحداث الحفر ثم تليها التجويفات.

الأعراض – ما يشتكي منه المريض
قد يشعر المريض بحساسية ملحوظة أثناء العض أو مع تناول الساخن والبارد والحلو. يستمر الألم لفترة قصيرة من ثواني إلى دقائق (رَدود).أمّا الإصابات أو الآفات الكبيرة فيصبح الألم فيها تلقائيا ويستمر لعدة ساعات (غير رَدود). قد يشكو المرضى أيضاً من ألم نابض لا يمكن التخفيف منه بمسكنات الألم.

العلاج
الأعراض وحدّة الأذى أو الآفة السنيّة بالإضافة إلى الفحوص واستعمال أشعة إكس هي ما يحدّد نوع العلاج. وبحكم التجربة فإن الأذيات الردودة يمكن علاجها باستعمال الحشوات المحافظة. أما الأذيات غير الردودة فإنها تحتاج لإجراء علاج لأقنية جذور الأسنان (معالجة لبية أو سحب العصب) أو إلى القلع.

ملخّص
قلّل من تناول المشروبات الغازية واحصرها في تناول وجباتك الرئيسية فقط. فمن غير العادي أن تشربها عند وجبة الفطور. استعمل الشرّاقة أو القصبة لتساعد على تقليل تماس الأسنان مع السكريات والحمضيات. تجنّب ما يفعله بعض الناس حيث يُبقون المشروبات الغازية في أفواههم أو يحركوها بالداخل بدلا من بلعها مباشرة.

عن الدكتور ضياء الحق
تخرج الدكتور ضياء الحق في جامعة بيرمينجهام عام 1999 وحصل على بكالوريوس في العلوم الطبية مع مرتبة الشرف. حصل بعد ذلك على بكالوريوس في طب وجراحة الأسنان من جامعة شفيلد في إنكلترا عام 2006. لديه سنوات من الخبرة في مجال القشور الخزفية (الفينيرز) وتيجان الأسنان والجسور السنّية والحشوات التجميلية والتعويضات السنية وخلع الأسنان جراحيا.

حول عيادة الدكتور مايكل لطب الأسنان
أسّست عام 1997. تمثل عيادة الدكتور مايكل لطب الأسنان العيادة المتعددة التخصصات الأشمل والأكثر حداثة في دبي، الإمارات العربية المتحدة. جمعت فريقا من جميع أنحاء العالم من أطباء الأسنان المتخصصين، فنيي صحة الفم والأسنان ومجموعة داعمة في طب الأسنان العام، طب الأسنان التجميلي، جراحة الفم والوجه والفكين، زراعة الأسنان، تقويم الأسنان، التعويضات السنّية وطب أسنان الأطفال وهم يخدمون نحو 40,000 مراجع في دبي وضواحيها.
يمكنكم الاطلاع على هذا المصدر الصحفي من خلال الربط

No comments:

Post a Comment

=