04 October, 2015

International Coffee and Tea Festival to host 7th UAE Barista Championship



Winner to represent UAE in 2016 World Barista Championship

October 04, 2015

The latest edition of the International Coffee & Tea Festival (ICTF), the region’s most sought after event for the specialty coffee and tea industry, will feature the 7th UAE Barista Championship. Promoting the ‘third wave of coffee,’ the competition is a platform for skilled and professional baristas to vie for the most coveted title of the UAE’s Top Barista. The championship, which begins on November 10, 2015 and concludes with the final round and Champion’s Ceremony on November 13, 2015, will highlight the skills and knowledge of the country’s finest baristas.

Aside from receiving the highest national honour for any barista, the winner of the UAE Barista Championship will represent UAE in the 2016 World Barista Championship in Washington D.C., USA, to compete against 54 other competitors from every corner of the world.

The competition rules are extremely pedantic with each barista having to prepare four espressos, four milk-based drinks, and four original espresso-based signature beverages in a strict 15-minute performance, incurring penalty points on exceeding the time limit. During the competition, it is important that the Baristas engage with the judges, explaining their selection of coffee, their preparation methods, and drinking tips that would enhance the judges’ appreciation for the product prepared.  

Anselm Godinho, who heads the ICTF’s organising team, said: “The UAE Barista Championship continues to receive overwhelming response from UAE-based coffee shops and barista community.  The participation of professionally trained and qualified baristas is helping to raise the standard of coffee service year-in-year in the country.”

“The Championship, which has played a vital role in promoting the art of coffee making in the UAE is designed to showcase the knowledge, skills and precision of a barista. We are upbeat that, like previous years, we will receive enthusiastic, creative, and innovative participants for the competition who will bring prestige and recognition to the UAE Barista community in an international arena,” continued Godinho.

With more than half a billion dirhams being spent on coffee each year in the UAE, several regional and international players are eyeing the country as a key growth market in the coming few years.

The winner of the 2014 UAE Barista Championship, Dmitriy Griekhov, Head Barista at Café Rider, represented the UAE at the World Barista Championship 2015.

Aspiring competitors can register their interest for the championship at: http://www.coffeeteafest.com/index.php/championships/championship-registration.
Supported by the Specialty Coffee Association of America (SCAA), World Coffee Events (WCE), and the UAE Barista Community, the International Coffee & Tea Festival will be held from November 11 to 13, 2015 at The Meydan Gallery and Convention Centre in Dubai. It is the UAE’s only dedicated and internationally recognised event for the coffee and tea industry in the Middle East that showcases specialty coffee and tea products from around the world, attracting industry professionals from across the GCC, the MENA region, and the Indian sub-continent.  
For more information on the show, log on to: http://www.coffeeteafest.com/.  


"مهرجان القهوة والشاي العالمي" يستضيف الدورة السابعة من "بطولة الإمارات الوطنية للباريستا"

الفائز في البطولة سيحظى بشرف تمثيل دولة الإمارات في "بطولة العالم للباريستا 2016"

4 أكتوبر 2015
يستعد "مهرجان القهوة والشاي العالمي 2015"، الحدث الوحيد من نوعه المتخصّص بصناعة القهوة والشاي في المنطقة، لاستضافة فعاليات الدورة السابعة من "بطولة الإمارات الوطنية للباريستا" التي تتمحور هذا العام حول نشر ثقافة "الموجة الثالثة من القهوة" وتوفير منصة متكاملة تجمع أمهر المتخصّصين في إعداد القهوة للتنافس على لقب "أفضل باريستا" في دولة الإمارات. وتهدف هذه البطولة الوطنية، التي ستقام في الفترة من 10 إلى 13 نوفمبر/تشرين الثاني المقبل،  إلى تسليط الضوء على المهارات والكفاءات العالية التي يتمتع بها معدّي القهوة في الدولة.

وإلى جانب الحصول على أعلى وسام وطني في مجال الباريستا، سيحظى الفائز في "بطولة الإمارات الوطنية للباريستا" أيضاً بشرف تمثيل دولة الإمارات في "بطولة العالم للباريستا 2016" المقرّر أن تنعقد في  العاصمة الأمريكية واشنطن بمشاركة 54 متسابقاً آخراً من مختلف أرجاء العالم.

وتستند البطولة الوطنية إلى مجموعة من القواعد والأطر التوجيهية الصارمة حيث يتوجّب على كل متسابق تحضير أربعة فناجين "إسبريسو" وأربعة فناجين قهوة بالحليب وأربعة فناجين قهوة بنكهة "الإسبريسو الأصلية" وذلك خلال 15 دقيقة فقط، على أن يتم فرض نقاط جزاء في حال تجاوز المدّة المحدّدة. وسيتم تقييم المتسابقين أيضاً وفقاً لمدى تواصلهم مع أعضاء لجنة التحكيم من حيث شرح اختياراتهم من القهوة  وكيفية تحضيرها وتناولها.

وقال أنسليم غودينهو، رئيس الفريق المنظّم لفعاليات "مهرجان القهوة والشاي العالمي": " تحظى "بطولة الإمارات الوطنية للباريستا" بإقبال واسع واستجابة كبيرة من أصحاب المقاهي ومعدّي القهوة في دولة الإمارات، وذلك بالنظر إلى أهمية هذا الحدث الذي يستقطب أبرز المتخصّصين والمحترفين في إعداد القهوة  بما يدعم الجهود الرامية إلى الارتقاء بخدمات القهوة في الدولة إلى أعلى المستويات العالمية".

وأضاف غودينهو: "تؤدّي هذه البطولة دوراً محورياً في دعم فن إعداد القهوة في دولة الإمارات من خلال تسليط الضوء على المعارف والمهارات والكفاءات العالية التي يتمتّع بها الباريستا.  ونحن على ثقة بأنّ دورة العام من البطولة، وعلى غرار سابقاتها، ستشهد مشاركة واسعة من المتحمسين والمبدعين والمبتكرين في إعداد القهوة في الدولة، للتأكيد على أنّ مجتمع الباريستا في دولة الإمارات يتّسم بالإمكانات والمقوّمات اللازمة لتحقيق الريادة على الساحة الدولية".

ويكتسب قطاع القهوة المحلي اهتماماً لافتاً في الوقت الراهن مع وصول حجم الإنفاق على القهوة في الدولة إلى أكثر من نصف مليون درهم إماراتي سنوياً وتزايد إقبال المستثمرين الإقليميين والدوليين على السوق المحلية التي من المتوقّع أن تصبح ضمن كبرى الأسواق العالمية للقهوة خلال السنوات القليلة المقبلة.

ويُذكر أن ديمتري غريخوف، الباريستا الرئيسي في "كافيه رايدر" والفائز بـ"بطولة الإمارات الوطنية للباريستا 2014"، قد شارك مؤخّراً بصفة ممثل لدولة الإمارات في "بطولة العالم للباريستا 2015".

ويمكن للراغبين بالمشاركة في البطولة الوطنية التسجيل عبر الموقع الإلكتروني: http://www.coffeeteafest.com/index.php/championships/championship-registration.

وسيقام "مهرجان القهوة والشاي العالمي" خلال الفترة من 11 إلى 13 نوفمبر/تشرين الثاني المقبل في "معرض ميدان" في دبي، وذلك بدعم من "الجمعية الأمريكية للقهوة" و"مهرجانات القهوة العالمية" ومجتمع الباريستا الإماراتي. ويعد هذا المهرجان الحدث العالمي الوحيد من نوعه المتخصّص بصناعة القهوة والشاي في منطقة الشرق الأوسط والذي يعرض منتجات القهوة والشاي من جميع أنحاء العالم ويشارك فيه كبار أقطاب الصناعة في دول مجلس التعاون الخليجي ومنطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا وشبه القارة الهندية.

لمزيد من المعلومات حول المهرجان، يرجى زيارة الرابط التالي: http://www.coffeeteafest.com/.

=