10 October, 2013

ePay generates more than AED 4 billion up to end of September 2013



Statistics reveal a 23 percent increase over same period last year


UAE, October 10 2013 - Recent statistics revealed by Dubai Smart Government show more than AED 4 billion was generated through ePay in the first nine months of 2013, which is a 23% increase, compared to the same period last year.

ePay enables customers to electronically pay their bills and settle dues for various government services electronically in a safe and secure environment that saves the time of customers and spares them the effort of visiting banks or concerned departments.

A total of AED 4,010,185,394 – through 3,314,067 transactions – was collected through ePay on behalf of 28 participating government entities by the end of September 2013 compared to AED 3.2 billion through 2,447,948 transactions in 2012, up by 35 per cent in terms of number of transactions. As shown by the figures, ePay is contributing to generating huge direct and long-term revenues in terms of government expenses.

Ahmad Bin Humaidan, Director General of Dubai Smart Government, said: “These results clearly indicate a faster pace of eTransformation in Dubai as evidenced in the increasing adoption by customers of ePay as a preferred mode of payment to complete government transactions on one hand and in the confidence shown by customers in the efficiency and safety of this option on the other, thereby contributing to supporting and reinforcing the national economy. The positive effects of ePay are not limited to this but extend to environmental sustainability, which was called for His Highness Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, Vice President and Prime Minister of the UAE and Ruler of Dubai, in his future vision of the UAE when he launched the "Green Economy for Sustainable Development" as a long-term national initiative.”

“We have made great strides towards smart government applications, specifically in financial dealings, which require trust and confidence from customers. We at Dubai Smart Government were able to enhance the assurance of customers as regards all the developments made to the gateway, whether in terms of increasing the security of the electronic payment system by adopting the 3-D Secure or in terms of providing open payment options for users via multiple channels,” Bin Humaidan said.

The ePay gateway allows individual and corporate customers to pay online for over 250 eServices provided by the participating entities, either through credit cards, direct debit from customer’s account in the five participating banks – Commercial Bank of Dubai, Dubai Islamic Bank, Abu Dhabi Commercial Bank, Abu Dhabi Islamic Bank and Union National Bank – or the second generation of e-Dirham from the Ministry of Finance, which recently joined the gateway. A total of around AED 6 million through approximately 15,000 transactions was collected through e-Dirham since the link with it was activated in last June up to the end of September.

The ePay gateway has a smart feature that allows it to be linked with all the eServices of government departments, irrespective of the technologies and software used by these entities. It is also distinguished for its compatibility with all means of electronic payment: the Internet, kiosks, IVR, major credit cards, and direct debit. 

بزيادة 23% عن الفترة نفسها للعام السابق

4 مليارات درهم حصيلة "الدفع الإلكتروني" حتى نهاية سبتمبر 2013


[الإمارات، 10 أكتوبر، 2013] - كشفت إحصاءات أعلنتها دائرة حكومة دبي الذكية، أن خدمة الدفع الإلكتروني التي توفرها الدائرة لإجراء عمليات الدفع الفوري للرسوم الحكومية تشهد إقبالاً متزايداً من الجمهور بعدما حققت بوابة "الدفع الإلكتروني" تقدماً ملموساً في قيمة المبالغ المحصلة خلال الأشهر التسعة الأولى من العام 2013؛ بزيادة تبلغ نحو 23%، مقارنة مع تلك المحصلة في الفترة نفسها من العام 2012 عبر هذه البوابة التي تمكّن المتعاملين من تسديد المستحقات المترتبة عليهم مقابل الخدمات الحكومية، إلكترونياً وضمن بيئة آمنة تحد من هدر الوقت والمعاناة في الذهاب إلى مقارّ البنوك أو مراجعة الدوائر ذات الصلة.

وقد سجّلت المبالغ المحصّلة عبر البوابة التابعة لحكومة دبي الذكية لمصلحة 28 جهة حكومية مشتركة فيها، قيمة بلغت (4,010,185,394) مليار درهم مع نهاية شهر سبتمبر الفائت، نُفذت عبر (3,314,067) معاملة، مقارنة بـ 3.2 مليار درهم خلال العام السابق 2012 نُفذت عبر (2,447,948) معاملة بزيادة بلغت 35% في عدد المعاملات، لتساهم البوابة بذلك في تقديم عوائد كبيرة، مباشرة وبعيدة الأمد، على صعيد النفقات الحكومية.

وقال سعادة أحمد بن حميدان، مدير عام حكومة دبي الذكية، تعليقاً على هذه النتائج: "تشير هذه الزيادة بوضوح تام لارتفاع وتيرة عملية التحول الإلكتروني الجارية في دبي، وهو ما تؤكده أيضاً زيادة معدلات إقبال العملاء على تبني خيار الدفع الإلكتروني لإنجاز معاملاتهم الحكومية من جهة، وزيادة ثقتهم في فعالية وأمان هذا الخيار من جهة أخرى، ما يساهم في دعم الاقتصاد الوطني وتعزيزه. إن التأثيرات الإيجابية للدفع الإلكتروني لا تقتصر على ذلك بل تمتد إلى الاستدامة البيئية التي تُعد إحدى ركائز تعميم الاقتصاد الأخضر الذي دعا إليه صاحب السمو الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم نائب رئيس الدولة رئيس مجلس الوزراء حاكم دبي في رؤيته المستقبلية لدولة الإمارات، حين أطلق استراتيجية الإمارات للتنمية الخضراء تحت شعار "اقتصاد أخضر لتنمية مستدامة"؛ باعتبارها مبادرة وطنية طويلة المدى تستهدف تحويل الدولة إلى مركز عالمي رائد في مجال التنمية الخضراء. إن جوهر الدفع الإلكتروني يقوم على إجراء كامل العمليات المالية إلكترونياً بتحويل الأرصدة المالية ما بين الحسابات المصرفية، وهو ما لا يستلزم تحركاً فعلياً من العميل؛ ما يوفر عليه الوقت والجهد.. وصولاً إلى بيئة خضراء خالية من التلوث الناجم عن استخدام العميل سيارته وتأثير عوادم السيارات في زيادة الاحتباس الحراري، ناهيك عن المساهمة في التخفيف من ازدحام المرور في الطرق، ما يقلّل كثيراً من الهدر في الأصول والموجودات لمصلحة "الاقتصاد الأخضر"؛ وهذا كله نتيجة توفير الخدمة على مدار الساعة ومن أي مكان".

وأضاف بن حميدان قائلاً: "لقد قطعنا شوطاً كبيراً تجاه تطبيقات الحكومة الذكية، وبالتحديد في محور التداولات المالية الذي يعد الأكثر حساسية بالنسبة للمستخدمين؛ أفراداً ومؤسساتٍ.. واستطعنا في "حكومة دبي الذكية" تعزيز مستوى طمأنينة المتعاملين في كل ما أدخلناه من تطويرات على تلك البوابة: إنْ على صعيد رفع مستوى الأمان في نظام الدفع الإلكتروني باعتماد منظومة الحماية الثلاثية D Secure3، أو على صعيد توفير خيارات مفتوحة للدفع أمام المستخدم عبر قنوات متعددة".

وتتيح خدمة الدفع الإلكتروني للعميل، فرداً أو مؤسسة، إتمام عمليات الدفع إلكترونياً في ما يزيد على 250 خدمة إلكترونية تقدمها الجهات المشتركة إما عن طريق البطاقات الائتمانية، وإما عبر الخصم المباشر من حساب العميل في البنوك الخمسة المشاركة، وهي: دبي التجاري، ودبي الإسلامي، وأبوظبي التجاري، ومصرف أبوظبي الإسلامي، والاتحاد الوطني.. أو من خلال خيار الدرهم الإلكتروني- الجيل الثاني من وزارة المالية والذي انضم أخيراً إلى البوابة. وقد بلغت المبالغ المحصّلة من خلاله منذ تم تفعيل الربط معه في شهر يونيو الماضي وحتى نهاية سبتمبر نحو 6 ملايين درهم، نُفذت عبر 15 ألف معاملة.

وتتمتع بوابة الدفع الإلكتروني بخاصية ذكية تتيح إمكان ربطها بجميع الخدمات الإلكترونية للجهات الحكومية أيّاً كانت التقنيات الفنية والبرمجية التي تستخدمها هذه الجهات، وكذلك بقابليتها للعمل بشكل متوافق مع كافة وسائط الدفع الإلكتروني: الإنترنت وشاشات اللمس وتقنيات التفاعل الصوتي IVR وأهم بطاقات الائتمان وأكثرها انتشاراً، فضلاً عن الخصم المباشر من الحساب المصرفي للعميل.

=